Kunstvakken in samenhang  - KIS 2

over dit programma
overeenkomsten | samenhang in de kunsten | transfer | modellen voor samenwerkingsrelaties
stap 1 | stap 2 | stap 3 | stap 4 | stap 5 | stap 6 | stap 7 |
routemodel | verhaalmodel | stermodel | centrummodel
subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link
subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link
SLO | Moet je doen | KIS 1

vakken van de kunstzinnige oriëntatie

transfer

We weten natuurlijk allang dat iemand die goed is in tekenen minder vaardig kan zijn in
drama, muziek of dans. Sommige goede tekenaars hebben nauwelijks feeling voor
handenarbeid; muzikanten zijn soms weer uitstekende knutselaars maar toneelspelen...?
Dansers moeten weer beschikken over behoorlijk muzikaal gevoel, maar teksten onthouden
is bij hen niet zo belangrijk.
Is er nu zoiets als ‘transfer'' tussen deze kunstzinnige activiteiten of niet? Kan er wel sprake
zijn van ‘transfer' tussen deze kunstzinnige vakken? Natuurlijk houdt de gemeenschappelijke
noemer ‘kunst' niet in dat vaardigheden op het ene gebied ook automatisch capaciteiten
inhouden op een ander gebied. Het kan, maar het hoeft niet.
De Amerikaanse psychloog Howard Gardner heeft een interessante theorie ontwikkeld
over de meervoudige intelligentie van mensen. Hij stelt dat mensen beschikken over acht
verschillende intelligenties. Een danser moet bijvoorbeeld beschikken over muzikale,
ruimtelijke en lichamelijke intelligentie, een acteur over persoonlijke en taalkundige
intelligenties.



About Us | Site Map | Privacy Policy | Contact Us | ©2003 S.L.O | Print liggend |