modellen voor samenwerkingsrelaties
Bij 'overeenkomsten' en
'samenhang in de kunsten' lees je dat er in principe twee
mogelijkheden bestaan waarin een samenwerking tussen de verschillende kunstzinnige
vakken vormgegeven kan worden. Deze twee basisvormen leiden in dit verband tot in
totaal vier modellen:
ondersteunende werkwijze
De leerstof uit één vak staat centraal; werkvormen uit
de andere vakken ondersteunen het leerproces.
stermodel
thematische werkwijze
Alle vakken komen gelijkwaardig aan de orde.
Een bepaald thema zorgt voor de innerlijke samenhang.
routemodel
Een bepaald onderwerp wordt van alle kanten beschouwd.
De leraar bepaalt de volgorde van de verschillende activiteiten.
verhaalmodel
Een verhaal vormt de draad tussen diverse werkvormen uit
de verschillende vakken.
centrummodel
Zelfstandig en in groepen in circuitvorm werken aan een bepaald
onderwerp. Het model is gebaseerd op de theorie van de meervoudige
intelligentie van Howard Gardner. Kinderen verkennen hun
mogelijkheden.
About Us | Site
Map | Privacy Policy | Contact Us | ©2003 S.L.O | Print liggend |