Interview met ppn3

 

Eerste fragment wordt door

zelf aangedragen. “het lassen van rails” Eigen productie Leerbaarheid voor studenten

 

Romke heeft dit fragment gekozen omdat hij het een mooi fragment vindt. Je leert bijna zonder woorden. De beelden die je zie vindt hij zo pakkend omdat je direct weet waarover het gaat. Bij een bepaald fragment herinnert romke zich nog dat het toen erg heet was. (Hij kijkt daarbij glimlachend)

In dit fragment kun je volgens hem direct inzicht krijgen in een bepaalde lastechniek.

Waarom is dit een bijzonder fragment?

Er is weinig beweging in de camera, weinig dynamische cameravoering. Het lassen zelf is uitdagend om naar te kijken. Het is een rustig fragment dat iets laat zien over lassen. Dit is volgens Romke geen prikkelend fragment.

Vraag: Is het gebruik van een voice-over nodig?  Tja, Het is niet altijd nodig, het kan er ook bijgezet zijn. Echter binnen een documentairestijl is het zeker van belang.

Is het niet ouderwets om het op die manier te doen? Bij de gedachte dat je een documentaire maakt die je thuis op de tv bekijkt met een biertje erbij en lekker achterover hangt vindt romke het gebruik van voice-over goed passen.

Binnen een multimediale setting krijg je te maken met heel andere principes. Hierbij zijn de fragmenten ook veel korter. Ongeveer 1 a 1.5 minuten .

Als een student iets uitlegt, zeg maar klassikaal dan is een statief van belang en het gebruik van tweede camera is erg belangrijk, (dit zie je in volgend fragment terug aldus R .)

Kunnen studenten dit ook zelf? In essentie vindt romke dat het studenten ontbreekt aan idee over wat ze op film moeten zetten. De mogelijkheden van de camera worden veelal niet benut. Het beeld wordt door studenten vaak gekoppeld aan muziek. Hij vindt het krachtiger om een fragment te maken zonder dat er muziek aanwezig is. Omdat dit over visualisatie gaat en altijd later nog iets aan toe kunt voegen.

Ook vindt Romke dat het gebruik van een draaiboek erg belangrijk is. Echter het opnemen van een basisschoolles valt bijna niet te regisseren . Het beste is om twee camera’s te gebruiken. Want de tijd om van camera om te schakelen naar kinderen is bijna altijd te kort. 1 Camera op een vast punt zetten en de andere camera flexibel gebruiken.

Hoe professioneel moeten studentenbeelden zijn? Standaard is volgens Romke DVD, omdat dvd vriendelijk is in uitwisselingsmogelijkheden. Maar  hoe ga je dan om met de grote omvang van dit formaat. Volgens R. hoeft er geen technische belemmering te zijn en zeker niet meer financieel.

Het fragment wat te zien is was gemaakt voor de doelgroep van liefhebbers van treintjes. Aan deze productie hebben 15 mensen meegewerkt.

Dus als studenten de essentie van de les willen bekijken hebben ze ook een team nodig? JA

Een dergelijk team bestaat volgens R. uit:

1 geluid-voice-over

2 Visueel- cameraman en lichtman

3 Regie-iemand met goed beeld van wat je wilt filmen.

Romke: Bij studenten moet je vooraf aangeven wat je wilt. Soms is een productieteam 1 persoon , dat kan niet anders. Zaak is van tevoren weten wat je wilt. Simpelweg registreren kan ook handig zijn. Kan later veel waarde hebben.

Romke is sterk visueel ingesteld.

Romke heeft een tip om studenten die zichzelf niet graag filmen. Geef de camera eens aan een kind en laat deze filmen. De volwassenen draaien om als een blad aan een boom

Ook vertrouwen/veiligheid is van belang. Je kunt het beste starten om een algemeen gesprekje te voeren als camera al aanstaat. Na een tijdje wordt de camera vergeten.

Fragment 2

.Eigen productie. Cd-rom over rouwverwerking

 

Romke vindt het tegenvallen dat hij nog te weinig voor de pabo mag doen. Hij vindt de multimediale techniek nog een ondergeschoven kindje. Dit snapt hij wel. Het heeft nu geen hoge prioriteit op de opleiding.

Het wordt nog als speeltje gezien en het kost veel tijd volgens derden.

Is deze tijdsinvestering het wel waard?

Ja, de toegevoegde waarde van films neemt met 100 % toe. 1 beeld van 10 seconden zegt vaak meer dan 5 bladzijdes tekst.

Het gebruik van PowerPoint vindt R. vaak zeer vervelend.

A omdat het vaak niet synchroon loopt met de prater.

B er is geen tijdslimiet. Vaak kan 1 uur in 10 minuten

Romke gelooft er sterk in dat studenten met beelden over eigen functioneren na moeten denken Dit heeft ook met durf te maken.

De presentatie van jezelf wordt door cameragebruik veel belangrijker.

Het maken van deze rouwverwerkingproductie was zeer zwaar werk.

Het gaat over iemand die zijn broer verloren heeft. Er is een strip van gemaakt om dit te verwerken.

Deze strip is zeer fraai in de film gebruikt.

Door te filmen en productie te maken raak je betrokken bij het onderwerp. Door filmmontage moet je de ander leren kennen. Dit filmpje duurt 15 minuten, maar duurde wel 100 uren om te maken. Deze 100 uren vindt Romke het zeker waard geweest.

Deze film is als motiverend bedoeld. (triggervideo)

In deze productie zit ook een interactief aspect. Je kunt kiezen voor 3 casu.

Wat vindt romke van Talking Heads? Hij vindt het vervelend om te zien. Beelden zonde dynamiek zijn slechte beelden, een interview is zo’n voorbeeld aldus R.

Daarom gebruikt hij ook stills om bij saaie beelden in te voegen. Daardoor kun je nog dieper je bedoeling verduidelijken cq. raken.

 

Fragment 3

Miles nederlands

 

De beelden van deze miles vindt R. saai. Inhoudelijk zal het ongetwijfeld goed zijn. Het was beter om met twee camera’s te werken. Hierdoor mogelijkheid tot inzoomen van beelden. Zo had je de interactie kunnen laten zien

Wel vindt hij de interface mooi. Vooral ondertiteling is een mooie oplossing voor zwak geluid.  Wat vaak voorkomt.

Hij vindt dat de camera te hoog staat tov de kinderen, je kijkt naar beneden

Deze video heet interactie in de kleine kring. Als een student aan jou videobeelden toont kun je daar dan via beeld duidelijkheid krijgen. Of moet daar iets bij?.

Volgens R. moet er meer bij. Als context, uitleg etcetera.

In deze lay-out zie je veel staan, tekst. Vind je dit goed?  Het kan allemaal wel wat rustiger en eenvoudiger van opzet worden.

Het formaat van de beelden is  te klein. Moet zeker 150% groter worden. Het product beslaat niet het gehele scherm.

Is het nodig om naar tekst nog eens audio toe te voegen. Het is wel leuk maar voegt niets toe.

Scrollen is belangrijk om beelden te stoppen. Geluid is hierbij slecht. Soms is een plaatje al voldoende, vooral als er zo weinig gebeurd in beeld.

Romke geeft duidelijk aan dat niet iedereen met beelden kan werken, wat wel vaak gebeurd. Dat leken beelden gaan gebruiken in producties terwijl deze mensen tekstueel zijn ingesteld

Fragment 4

Engels in de les

Werken in fasen

 

 

Deze productie maakt gebruik van mediaplayer . Dit is een prima optie aldus Romke. Het fragment dat ik laat zien is bijna een gehele les. Vind je deze beelden interessant voor studenten? Dit fragment is te lang Het filmwerk ziet er aardig uit. Er moet flink in gehakt worden. Om zo dingen korter en gestructureerde aan te bieden.  Als iemand anders dit al voor je structureert is dat wel eerlijk. Jawel want je kunt dan sneller to the point komen.

Sommige fragmenten zijn overbodig omdat R. ervan uitgaat dat studenten al iets willen leren zodra ze zelf de cd-rom erbij pakken

Fragment 5

Must

vloeistoffen

 

Het introductiefilmpje is wel heel klein volgens Romke

Daarna een les natuuronderwijs. Geluid is prima. (Romke kijkt geďnteresseerd naar de beelden.) Het tempo wordt eruit gehaald vindt hij.

Het is met twee camera’s gefilmd, hierdoor prima afwisseling. Goed is dat er stills of animaties toegevoegd worden.

Zouden studenten als ze dit zien, om gemotiveerd te geraken, dit ook gaan doen?  Nee denkt romke het is te gemaakt erg professioneel. Het is geen must om dit te doen. Interface is beter dan bij Mile.

Fragment 6

Powerpoint van onszelf

 

Deze PowerPoint laat studenten zelf zien hoe ze op de stage functioneren. Wij willen studenten motiveren om ook dit type
portfolio te maken.

Ik laat de voorlezers zien. Verbeteringen worden zichtbaar gemaakt. Dit is volgens R. een prima en effectief middel. Je leert zelf doordat je meermalen met beelden bezig bent. Je moet het geleerde omzetten, waardoor je beter kunt leren.

Romke kan al aan deze beelden conclusies verbinden over voorlezen.

Romke is onder indruk van de simpelheid van deze PowerPoint.. Er is zeker een kijkwijzer bij nodig. Je kunt niet zomaar beelden laten zien. Je moet de context helder maken.

Bij deze opzet is het voor R. niet nodig om allerlei uitleg nog aan toe te voegen. Werkt prima om drie beelden naast elkaar te zetten. Zo ondervang je werken met twee camera’s

Het fragment met de boom werkt prima als leerbaar en het spreekt aan omdat er kinderen te zien zijn.

Scenes moeten niet te lang op 1 plaats gezet worden. Je moet altijd het ob
ject waar het overgaat in beeld brengen.

Fragment 7

Verhalend ontwerpen

 

Wat vind jij van deze interface?

Mooie vormgeving, maar niet efficiënt. Te saaie beelden en je kunt er geen interactie mee doen. De inhoud klopt ook niet met de beelden. Gaat over  interactie en betrokkenheid, maar filmpje is een talking head. Romke is absoluut niet enthousiast. Het is te tempovertragend. Beeldjes te klein. Kwaliteit video’s wel goed.

Fragment 8

 

 

Fragment 9