Romke heeft dit fragment gekozen omdat hij het een mooi fragment vindt. Je leert bijna zonder woorden. De beelden die je zie vindt hij zo pakkend omdat je direct weet waarover het gaat. Bij een bepaald fragment herinnert romke zich nog dat het toen erg heet was. (Hij kijkt daarbij glimlachend)
In dit fragment kun je volgens hem direct inzicht krijgen in een bepaalde lastechniek.
Waarom is dit een bijzonder fragment?
Er is weinig beweging in de camera, weinig dynamische cameravoering. Het lassen zelf is uitdagend om naar te kijken. Het is een rustig fragment dat iets laat zien over lassen. Dit is volgens Romke geen prikkelend fragment.
Vraag: Is het gebruik van een voice-over nodig? Tja, Het is niet altijd nodig, het kan er ook bijgezet zijn. Echter binnen een documentairestijl is het zeker van belang.
Is het niet ouderwets om het op die manier te doen? Bij de gedachte dat je een documentaire maakt die je thuis op de tv bekijkt met een biertje erbij en lekker achterover hangt vindt romke het gebruik van voice-over goed passen.
Binnen een multimediale setting krijg je te maken met heel andere principes. Hierbij zijn de fragmenten ook veel korter. Ongeveer 1 a 1.5 minuten .
Als een student iets uitlegt, zeg maar klassikaal dan is een statief van belang en het gebruik van tweede camera is erg belangrijk, (dit zie je in volgend fragment terug aldus R .)
Kunnen studenten dit ook zelf? In essentie vindt romke dat het studenten ontbreekt aan idee over wat ze op film moeten zetten. De mogelijkheden van de camera worden veelal niet benut. Het beeld wordt door studenten vaak gekoppeld aan muziek. Hij vindt het krachtiger om een fragment te maken zonder dat er muziek aanwezig is. Omdat dit over visualisatie gaat en altijd later nog iets aan toe kunt voegen.
Ook vindt Romke dat het gebruik van een draaiboek erg belangrijk is. Echter het opnemen van een basisschoolles valt bijna niet te regisseren . Het beste is om twee camera’s te gebruiken. Want de tijd om van camera om te schakelen naar kinderen is bijna altijd te kort. 1 Camera op een vast punt zetten en de andere camera flexibel gebruiken.
Hoe professioneel moeten studentenbeelden zijn? Standaard is volgens Romke DVD, omdat dvd vriendelijk is in uitwisselingsmogelijkheden. Maar hoe ga je dan om met de grote omvang van dit formaat. Volgens R. hoeft er geen technische belemmering te zijn en zeker niet meer financieel.
Het fragment wat te zien is was gemaakt voor de doelgroep van liefhebbers van treintjes. Aan deze productie hebben 15 mensen meegewerkt.
Dus als studenten de essentie van de les willen bekijken hebben ze ook een team nodig? JA
Een dergelijk team bestaat volgens R. uit:
1 geluid-voice-over
2 Visueel- cameraman en lichtman
3 Regie-iemand met goed beeld van wat je wilt filmen.
Romke: Bij studenten moet je vooraf aangeven wat je wilt. Soms is een productieteam 1 persoon , dat kan niet anders. Zaak is van tevoren weten wat je wilt. Simpelweg registreren kan ook handig zijn. Kan later veel waarde hebben.
Romke is sterk visueel ingesteld.
Romke heeft een tip om studenten die zichzelf niet graag filmen. Geef de camera eens aan een kind en laat deze filmen. De volwassenen draaien om als een blad aan een boom
Ook vertrouwen/veiligheid is van belang. Je kunt het beste starten om een algemeen gesprekje te voeren als camera al aanstaat. Na een tijdje wordt de camera vergeten.
|