Interview met  ppn2

Eerste fragment wordt door ppn2 zelf aangedragen.

Miles . geletterdheid nederlands tussendoelen

Leerbaarheid voor studenten

 

Bij dit fragment wil john dat ik op het volgende let: In dit fragment kun je direct zien wat de bedoeling is, beter dan bij schrijftaal. Je moet los kunnen komen van methodes. Dit programma ligt boven de methode. Er zit vooral een geherwaardeerde visie tav taalonderwijs achter deze cd-rom.  Visie op taalonderwijs was er eerst en het middel van multimediale producten is daarop ingezet.

Uit onderzoek onder pabostudenten  blijkt dat studenten vinden dat kloof theorie praktijk verkleint en je kunt hiermee nieuwe stof bereiken.

 

 

 

 

 

Waarom deze video gekozen is: Het is zowel leerbaar als prikkelend, want een goede video moet beiden bevatten. Primair functie van beelden moet deze twee inzich hebben. Daar is rekening bij deze beelden mee gehouden.

 De teksten in deze leeromgeving staan niet los van elkaar volgens John.

Zou deze video sec de studenten aanspreken. De beelden zijn aardig om te zien. Leerlingen zijn in actie. Er zitten opvallende gedragingen in als je er oog voor hebt. Ook al zouden ze de stof niet kennen het is in ieder geval interessant om te zien. John heeft zich niet bezig gehouden met camerastandpunten . Het is vooral bedoeld als ankerpunt voor de te leren stof. Deze beelden zijn door amateurs gefilmd. Niet professioneel en dat moet uit onderzoek ook niet, want het werkt juist belemmerend. Het schrikt af.   Bij een ander doel zoals emotionele waardering kun je veel andersoortige beelden kiezen. Maar voor een modeling video moet het kopieerbaar zijn.  Dit roept reacties op als dat doen wij allang en dat werkt razendsnel itt lezen van een boek. Zouden studenten tot de zelfde leerinhoud komen zoals jij dat wilt. Nee zegt John, je moet er van alles omheen zetten om te zorgen dat ze zien wat ze moeten zien.

 

 

Waarom kan het filmpje niet groter? Daar is over nagedacht, John wil dat alles steeds in beeld blijft, overview.

De keuze voor de werking van interactie is simpel gehouden. Uit onderzoek blijkt dat interactie een vereiste is voor videogebruik. Anders kun je beter een ander medium gebruiken.

John had 25 jaar geleden al een videolab hierin Twente. Waarom is dat niet doorontwikkeld .? Vaak is het een visie-ontwikkeling die stopt en als iemand iets anders gaat doen.

Wat voor leerstrategie worden onze studenten opgelegd bij het bekijken van de stage?. Ja beaamt John de studenten krijgen een heleboel bepalende kijkideeën mee. Terwijl het veel beter zou zijn om deze om te draaien. Beter naar beelden te kijken en gezamenlijk kijken waar het gemeenschappelijke inzit.

Het instituut volgt nu een curricula dat niet altijd stroomt met inzichten die gelden beeldtaal . Zo zou je ook durven te kiezen. Niet alles is nodig. Je kunt ook exemplarisch dieper op stof in te gaan.

Er zaten geen vaste script achter de filmpjes wel wisten ze wat we wilden zien. Daarna werden de ankers/filmpjes uitgekozen uit veel materiaal. Daar zaten een heleboel mensen achter die deze beelden uitzoeken. Er zitten geen echte “beeldtaal” deskundigen bij. John beaamt de discrepantie tussen neerlandici die een beeld willen en expert op beeldtaalgebied.

Fragment 2

Leerbaarheid

cd-rom onderwijsvernieuwi ng

eigen productie van john

.

 

Er zit een zelfde format achter wat ook te zien was bij miles. De basisfunctionaliteiten van de multimedia-omgeving blijken bij al deze functies een rol te spelen. De volgorde van aanbieden is nog onbekend. Wat je nu van elk kind of student op welk moment aan moet bieden is nog onbekend.

Filmpje gaat over onderwijsvernieuwing. Het filmpje bestaat uit korte momenten. Geen lang fragment. Het is zeer van dichtbij gefilmd en dat is erg belangrijk omdat  daar de inhoud van de cd-rom beter in uit komt. Deze beelden zijn met twee camera’s g
efilmd.

 

 

 

 

 

 

Talking heads zijn erg slecht,
daar heb je niets aan.

Bij deze cd-rom ontstaat een stukje interactiviteit, door scaffolding. Je gebruikt kijkwijzers om je te helpen.

Wat vind je van stage-opnames van 50 minuten om na te bespreken? Het is zeer de vraag of je 50 minuten helemaal moet zien. Volgens John zou je dit complete sessies 2 a 3 per jaar laten zien en dan korte fragmenten. Maar daar is John niet zozeer mee bezig.

Een Canadees onderzoek geeft aan dat de emotionele betrokkenheid beter wordt en door goede begeleiding kan de reflectie veel dieper worden. Je kunt door film veel meer op andere dingen letten dan direct noodzakelijk. Dat is ook valkuil maar door kijkwijzers kun je dit voorkomen.

Zouden kinderen zichzelf ook op kunnen nemen en daar ook van kunnen leren. John beaamt dat kinderen van nu sterk beelden kunnen begrijpen.

 

Wat vind John van deze interface om studenten zelfstandig een multimedialogboek te laten maken? Ja dat moet kunnen in Den Haag is daar al een student bezig om zich hierin te verdiepen.

Een beeldend portfolio vindt john een meerwaarde, indien je duidelijk aangeeft wat je laat zien en waarom heb je dat zo gedaan.

Bij alles is de vraag naar het doel  het belangrijkste. De vraag is aan de orde voor welke studenten, welk situatie kan video werken. Daar
weten we nog weinig van.

Fragment 3

Must

vloeistoffen

Z
ou je beelden kunnen bekijken en dat je daar steeds anders op reageert, zonder dat je direct een doel voor ogen hebt. Zeg maar registreren. Ja dat zou ook kunnen vindt John.

Wat vind je van de interface en de beelden die je ziet?

John vind het  niet echt helder hoe de interface eruit ziet. Zet wat tekst betreft deze er naast dat is helderder

Studenten van de pabo vinden het fragment zeker interessant, maar veronderstelt dat dit toch te lang duurt. Kan korter vindt hij. Er zitten wel wat irrelevantere beelden in.

 

 

 

 

 

De interactiviteit vinden plaats op verkeerde plaatsen, het moet op de juiste    plekken staan. Als je beeld ziet moet de rest in beeld blijven. Je kunt zien dat we nog in het beginstadium van interactieve leeromgeving zitten.

Doordat kinderen en studenten steeds meer professionelere beelden zien zal er zeker een andere groep experts, de videomakers uit commerciële wereld met de producties moeten gaan bemoeien. Helaas verdienen deze mensen al geld genoeg elders en niet in het onderwijs, aldus John

Fragment 4

Verhalend ontwerpen

Het congres

 

Videobeeld waarin een leerkracht iets vertelt over doel van storyline. Het boeit John niet de setting is vervelend en het is niet interactief. Je moet kunnen zien hoe lang het fragment duurt. Je kunt alleen stoppen en spelen. Is veel te weinig. Wat deze leerkracht zegt kun je ook met stuk tekst af. Het heeft zo geen meerwaarde.

Een
ander fragment waarin kinderen een rol spelen is te oppervlakkig. Er moet meer verdieping in komen. Talking heads levert niets op.

Fragment 5

Engels werken in de klas

 

Fragment is met windows mediaplayer te zien. Opvallend is dat er zoveel Twentse leerkrachten te zien zijn, volgens john is dat logisch omdat hier al vanaf 1982 met multimedia bezig is.

Hetgeen John ziet is niet interessant als er geen context is, waar hij op moet letten. Van dit fragment wordt hij niet opgewonden. Het geluid blijft altijd kwetsbaar, maar klinkt hier erg goed. Het lijkt er in dit geval op als er maar een video getoond wordt is het al mooi. Zoals deze cd-rom gemaakt is is geen interactieve leeromgeving. Het is meer een toetje van de uitgever.

 

Fragment 6

Wannabee leerkracht NPS

 

Deze opzet vindt John een mooie formule, de wedstrijdformule is nu weer actueel. Het beeldmateriaal ziet er wat gekunsteld ui en is volgens een script uitgewerkt. John ziet er aan af dat het niet waarheidsgetrouw uitziet. Hij voelt dat er gezegd is tegen de klas doe dit of dat.

Het lijkt John heel aardig om de student eerst te laten zeggen wie hij is en waarop we moeten letten. Bij cd-rom normen en waarden hebben ze dit ook gedaan. Later niet meer doorgezet.

Fragment 7

Powerpoint

Ellen en ronald

 

Ik laat john een powerpoint zien die hij perfect vindt zelfs kinderen kunnen dit. Studenten kunnen hier prima van leren. Eenvoudig/ doeltreffend.

John vindt dit een heel mooie formule. Als instrument voor eigen portfolio is dit perfect. Het gereedschap moet laagdrempelig blijven. Door versimpeling van materiaal krijgt de rest beter aandacht.

Fragment 8

 

 

Fragment 9