Interview met ppn 4

Eerste fragmentjes worden door  frank zelf aangedragen. Is een fragm. Van de televisie. Interview Henk Spaan. Sportinterview en Groenteman met wim t schippers.

Leerbaarheid voor studenten

 

Dit fragment gebruikt Frank als bron voor onderwerp in zijn college’s over basisvaardigheden gespreksvoering. Volgens Frank kun je hier veel van laten zien. Op televisie zijn daar veel voorbeelden van.

Door middel van vragen kun je de leerstof, type vragen, wel uitleggen, maar het blijkt dat studenten hierbij nogal eens glazig kijken. Door beelden van televisiefragmenten te gebruiken wordt dit helder. Studenten zien aan een interview  en vragen dan erbij,wat vind jij ervan? Dan blijkt dat studenten dit snel oppikken. Daarna zien ze dit bij talkshows terug. Stof beklijft zo beter.

Keuze van fragmenten kan iedereen wel vinden stelt Frank. Er is zoveel te vinden.

Frank geeft tijdens kijken aan dat er stukjes tussen uit zouden moeten. Geeft aan dat er behoefte bij hem bestaat om dit te kunnen doen of laten doen. Twee fragmenten achter elkaar. (Frank lacht bij einde van fragment over antwoord van wim Schippers.)

Vraag: dit zijn pratende hoofden is dat interessant om naar te kijken? Frank geeft aan dat hij  hierover niet nagedacht heeft. Vooral gekozen om inhoud en niet om beeldtaal. Studenten vinden het aardig om naar te kijken. Kanttekening is dat er wel verschil tussen deel;tijd en voltijdstudenten is tav het kunnen omzetten van theorie naar het interview. Studenten moeten zelf ook zoiets doen, een interview geven. Met en zonder camera erbij.

Gaat verder over beeldtaal. Hoe hebben ze het opgelost om niet enkel talking heads te tonen? Het non-verbale kan ook besproken worden door beelden.

Tijd die getoond wordt is intuďtief vastgesteld. Op een gegeven moment haakt men af.

Dit fragment wordt zonder kijkwijzer getoond om zo zelf op te kunnen reageren, waarna in de nabespreking de lesstof aangekaart wordt.

Er worden geen videobeelden middels intranet vertoond. Ook toetsen doen ze niet middels beelden.

Kijken studenten zichzelf terug op beeld?. Ze vinden het eerst doodeng, maar gaat vrij snel over.

Heb jij een maniertje om de angst te doorbreken. Niet bewust maar doet dat wel door:

A kies zelf of je het wilt en stoer kiek’n en deurbloaz’n. Ze hebben zelf de keuze of ze zichzelf terug willen zien. Ze kijken allemaal terug is zijn ervaring.

F. kijkt bijna beroepsmatig naar de televisie. Door dit te doen traint hij als docent zichzelf om scherp feedback te kunnen geven moet je het eerst zelf al bekeken hebben. Samen met studenten wordt dit weer scherper gesteld..

Door gebruik van studenten op video op te nemen, kun je als docent twee keer het gesprek van student zien en wordt de feedback scherper, dwz dat je eerst op 1 aspect concentreerde, maar dat door video ook andere aspecten eruit kunt halen. Verder kun je niet echt een discussie krijgen over of  iets  gezegd is, het is geregistreerd. Alleen wat er bedoeld wordt is betwistbaar.

Wat zijn de voordelen voor de studenten” Hij ziet zichzelf, hoe en wat doe ik. Bewust worden van eigen houding. Vooral na twee keer zien. In eerste instantie gaat het altijd over het uiterlijk en de stem. Krijgen ze zelfvertrouwen van zo’n band, voor alle studenten. ? nog niet meegemaakt. Maar ligt aan de veiligheid in de groep. Het hoofdwoord is veiligheid. Hiervoor zijn geen codes met collega’s. Is vooral eigen intuďtie. Het verbaast hem dat collega’s dit tricky vinden. Men is bang dat het te spannend is voor student. Uit noodzaak geboren. F. Moest met twee mensen gesprekken voeren met 1 student. Collega was ziek, dus als noodoplossing is hiervoor gekozen. Ook bij saxion merkt hij al dat er bezuinigingen komen over stagebezoeken bij studenten .

Door videobanden kun je dit in de hele klas gebruiken.

Kost een video niet teveel tijd? Nee dat is niet het idee.

Tot nu toe werkt Frank compleet intuďtief. Er zit geen methodiek achter.

Bij leren over literatuur zijn er allerlei methodieken te gebruiken achter om het beter te leren. Gebeurt bij beeld nooit. Frank knikt zwaar instemmend. Best vreemd is zijn gewaarwording.

 

Fragment 2

TV programma firma interview. Wordt zonder geluid vertoond

.Non-verbaal als uitgangspunt

 

Dit fragment is gekozen om dat de standaardbanden niet matchen met zijn idee over goede voorbeelden voor zijn lesstof.

Vooraf krijgen ze nu wel enkele opdrachten. Waar denk je dat het gesprek over gaat.

Laat je studenten zonder geluid eigen opnames terugkijken. Niet expliciet, maar wel als iemand heel druk is.  Is dat niet manipulerend. Frank zegt ja, ja eigenlijk wel. Dus beelden kun je bewust inzetten, manipuleren om bepaalde onderdelen uit te lichten.

Als collega’s dit horen zeggen ze wat een mooi idee. Frank wil dit graag mooier maken, technisch . Zodat er een algemene band gemaakt kan worden

 

Fragment 3

Dit is vooral voor stimulerend kijken

Ivo Niehe en Jamai

 

Interview had collega opgenomen, maar zei daar kun jij wel wat mee? Gekozen omdat dit een onderwerp is dat nergens over gaat maar toch televisie is.  Dit isgekozen omdat het aanspreekt qua onderwerp. En om Ivo Niehe als interviewer te doorgronden.

Hiermee wil  frank een transfer naar het dagelijkse leven maken.

Fragment 4

Mijn fragment

Must cd-rom

vloeistoffen

Vragen wat vind je van de video, zonder de inhoud te kennen. Dus technisch en esthetisch?

Kan student hiermee aan het werk ? (Tijdens het kijken lacht frank bij bepaalde beelden, als herkenning van wat kinderen daar aan het doen zijn.)

Kun je met deze cd-rom bij jullie ook aan het werk. Ook bij Frank zijn cd-rom’s met  stukjes fragmenten te bekijken en daar zijn opdrachten aan verbonden.

Welke meerwaarde heeft dit voor studenten. Dat is afhankelijk van het type student. Waarschijnlijk wel , ik zie in de rol van student liever

beelden dan dat ik een boek moet doornemen

Frank bekijkt dit fragment vanuit eigen referentiepunt en is direct bij dit fragment betrokken

Kwaliteit van beeld. Wat vind jij daarvan?. Geluid is prima, beeld is wel erg klein.. Wel prettig is dat je overzicht over het totale programma blijft houden.

Zouden studenten bij jou een competentie van jullie opleiding in beeld kunnen brengen? Frank zit zichtbaar te twijfelen. Doordat je met kinderen op pabo werkt is direct al interessanter. Het zou opzich wel goed zijn om dit te doen. Frank geeft aan af en toe dit wel te doen, maar dit is geen uitgangspunt. Dit vindt hij behoudend. Het kost toch veel geld. Collega’s lopen wel veel met cassettebandjes. Snapt hij niets van.

Als ze zouden zeggen je mag maar 1 college geven en de rest gaat via cd-rom. Nee zegt frank dat vind ik niet. Frank wil juist deze beelden toelichten, waardoor het boeiender blijft. Als je studenten langer dan half uur achter de computer zet gaan ze emailen. Frank staat sterk open voor deze nieuwe rol van de docent.

Zou de essentie van jouw vak middels cd-rom geleerd kunnen worden? Ja toch wel.

 

Fragment 5

Miles nederlands

prentenboek

Frank kijkt geinteresserd naar videobeeld leerkracht en kinderen.

Vind je dat twee camera’s een meerwaarde heeft. Frank reageert lacherig, vast wel. Zouden studenten perse topproducties moeten zien? Kan best wel tegenwerken bij studenten. Want de vorm kan belangrijker gaan orden dan de inhoud. Goed vindt hij dat video kan stoppen en doorspoelen. Zouden studenten zelfstandig hier gebruik van maken. Nee zegt frank dat wordt niets.

Wat mij verbaast is dat bij frank in zijn opleiding weinig terug te vinden is over videofragmenten, omdat het bedrijfsleven, perfecte trainingsvideo’s heeft. Frank erkent dat dit een goede invalshoek is. Er gebeurt helemaal niets mbt media-educatie. Dit is wel een eye-opener. Bij dat soort dingen moet je daar een reclamebureau bij roepen, dat is wat hem betreft vreemd. Er is wel een av-afdeling. Maar erg miniem

 

 

Fragment 6

De klas is de wereld storyline

 

Frank krijgt een Talking head te zien er is weinig te doen. Is wel saai vind hij. Er is een zwakke interface vindt hij. Je ziet geen tijdsduur je kunt niets. Het ziet er  wel mooi uit. Maar je kunt er niet veel mee. Er wordt weinig op motiverend gedrag ingegaan

Fragment 7

Engels didactiek

 

Het valt mij nu ook op dat in veel van deze videoproducties Twentenaren zitten detail of ??

Bij start van fragment begint Frank al licht te lachen. Zonder iets te zeggen begint Frank al enige reactie te geven. Wederom legt hij link naar eigen vak, gesprekstechnieken.  Hij vraagt al enkele malen om feedback. Fragment duurt 21 minuten. Is dit waardevol of niet. Qua vorm, het is technisch goed wel wat saai. Doordat het in een praktijksituatie is moet het volgens hem al wel boeiend zijn. Als dit nu een student van jou was zou dit beter werken. Ja toch interessanter als je een met medestudent in zijn praktijksituatie ziet.

Met betrekking tot inhoud is dit volgens hem best aardig om het hele traject te laten zien. Dit filmpje zit in windowsmediaplayer en vindt hij handig om mee te werken

Fragment 8

Powerpoint van onszelf

 

Wordt PowerPoint bij jullie gebruikt?. Ja op gebied van veredelde sheets wel. Geen digitale video’s toegevoegd.

Een student wil zijn vordering laten zien. Portfolio van een student. Bij eerste filmpje vindt Frank het geluid te zwak en zou het daarom afkeuren. Als de beeldjes naast elkaar worden gezet kun je het wel goed zien en wordt het geluid toch minder interessant.

Frank zie je denken hoe kan ik dit gebruiken bij mij op school.

Nu fragmenten waarbij een leervraag vooraf is geformuleerd. Ook hier zit Frank genoeglijk naar te kijken. Hij reageert direct op het beeld.  Wat vindt Frank ervan om alleen het beste te laten zien? Dat weet je dat anderen je manipuleren. Het mooiste is om eerst die chaos te laten zien en dat je dan verbetering ziet.

Frank is hier ermee eens indien ze alles erbij kunnen gebruiken uit vorige jaren.

Frank is nu drie jaar met portfolio bezig. Portfolio wordt als onderdeel van de beoordeling gezien.

Je kunt niet alles in video laten zien mbt competenties aldus Frank.

Denk je dat jouw collega’s naar beelden kunnen kijken en daar een goede reflectie op kunnen plegen. Nee daar zal nog wat op getraind moeten worden

Het is nu nog een hobby van de docent.

Fragment 9