Interview met ppn1

Eerste fragment wordt door E. zelf aangedragen.

Fragment uit must-project

 

. Vloeistoffen. Bewust kort fragment 30 seconden. Daarin is al genoeg te zien volgens E.

Hierin zie je leerkracht samen met kinderen aan het werk. Dit is een favoriet fragment. Wordt voor zowel leerbaar als plezierig gekozen.

Het is een levendig beeld. Kids zijn bezig.

Studenten vinden het plezierig om iets te zien dat ze op de opleiding geleerd hebben

Heel kort zie je een begeleidende leerkracht.

Verder wordt het fragment op natuuronderwijs besproken. Het gaat vooral om vraagstellingen in dit stukje. Een mooi stukje.

Ervaring bij studenten als onderzoekster.

 

 

Studenten bekijken dit zelfstandig. Het is een idee dat studenten houden van fragmenten waarin veel gebeurt.

Dit idee is ontstaan uit negatief idee ze houden niet van statische beelden.

Vandaar het idee.

Bekeken door pabostudenten .

Moet je professionele beelden gebruiken.Dit is een 1 camerastandpunt opgenomen. Kwaliteit is een forse slag onder het professionele filmen.

Zouden studenten zelf video gebruiken ipv een verslag. Uit zichzelf doen ze dat niet. De middelen zijn daar niet voor. Zouden het beelden van studenten zijn dan wordt het voor ze interessanter.

De medestudent als meekijken wordt nog niet als populair gevonden. Wel zichzelf of samen met professional

 

Fragment 2

Combinatiefragment. Animatie en beeld.

Gekozen voor leerbaarheid. Gericht op techniek.

 

 

Door animaties eraan toe te voegen kun je kinderen het beste iets leren door vanuit eigen denkbeelden te werken.

Ze leren hoe een bepaalde leerstof werkt, daarnaast ook ander level hoe kun je kids dit aanleren.

Studenten hebben het wel bekeken, maar niet ondervraagd hierover.

Dit zou de toekomst zijn. Met beelden sterk maken waarom het gaat. Wat zij denkt is verbeeld.

Volgens Ellen laat je video’s zien omdat de studenten geschreven teksten overslaan. Door beelden zie je pas wat iets inhoudt Door visualisatie kunnen ze er een beeld van vormen. Dit geldt voor elke student.

Dit type fragment, multimediaal lijkt op de  tv-wereld. En zal de toekomst worden.

Door representeren van tekst in boek leer je veel beter.

Voordeel voor zelf te maken moeten ze op verschillende representaties leren werken.

Zou er in elke les video moeten zitten. Nee maar het  moet wel gewoon worden

De videocamera zou als een videomemo gebruikt moeten worden .

Hierdoor krijg je een veel vraaggestuurder onderwijs. Ook docenten moeten dan beeldtaal leren hanteren.

 

Fragment 3

De kabouterboom

 

Dit vinden studenten een plezierig beeld.

Alhoewel de kwaliteit slecht is werkt goed omdat het laagdrempelig is en omdat er schattige kleuters opstaan. Veel herkenbaarheid, de spontaniteit. Je kunt erbij zijn en je ziet duidelijk een onderwijssituatie.

Ervaring is dat mensen het verschrikkelijk vinden om opgenomen te worden, maar het went wel.

Is er een strategie  / code of mensen het veilig vinden. Ethisch niet.

Studenten moeten zeggenschap over de beelden hebben

 

Fragment 4

Engelse methode cd-rom vol met beelden.

E. vindt dit vervelende beelden.

Vooral het beginbeeld is irritant.

Ellen zit zich letterlijk te verbijten.laat zien dat ze het niks vindt.e lacht af en toe minachtend.

Over een kort fragment kan ze veel vertellen. Beeld\geluidverhouding voldoet niet.

Er is zelfs geen nieuwswaarde vanuit deze beelden te zien. Het komt niet to the point. Beeld en het verhaal is los en onlogisch. Slash in van beeld is niet nodig.Soort correctie achteraf.

E. heeft uitgesproken mening, ze denkt niet dat studenten dit hebben.

Zijn geen prettige beelden voor studenten.

Ook taaldialect kan beelden naar beneden halen.

In de beelden zat weinig context, beeld te direct. Beelden moeten autonoom zijn geen illustratie van de tekst moeten zijn . Er is niet goed over nagedacht.door de makers.

Bij beelden met  kids in beeld begint ellen lichtjes te lachen. En zie meer interesse aan haar. Ze kijkt intensief

Jammer dat er beelden over een beeld gezet. Geef dan keuzes om iets zelf te volgen

Interactie zou een goede optie zijn.

Video is zeer uitnodigend voor kritiek. Dit mag, want het is bij een methode. Een student die dit uit zichzelf aanbiedt zal anders bekeken worden.

 

Talking headbeelden vindt Ellen zelfs storend.

Leerlingen in actie zijn interessanter en daar leer je zelf meer van

 

Fragment 5

Verhalend ontwerpen PRAXIS

Gekozen om de beelden en lay-out

Wat vindt E. van de opzet van deze cd-rom.

Ellen ziet juf in beeld praten en lacht wat.

Bij kijken naar actie met kinderen zie je E.positief lachen en zegt ze dit is toch honderd keer leuker.

Verhouding context /beeld dubbel. Deze makers willen van alles zeggen en laten dat dan ook zien.

Wat je eigenlijk wilt weten krijg je niet te zien

 

 

 

 

 

 

De opbouw van multimedia is zeer belangrijk, maar wordt niet genoeg over nagedacht.

In het onderwijs kunnen ze dit nog niet goed. De ontwerpers durven nog te weinig beelden te gebruiken.

Reclames kunnen juist veel met beelden doen. Bij schrijven zijn hele boeken over informatiebeheer, bij beelden niets

E. vindt niet perse dat prof.  filmers deze moet gebruiken. De geste schoenmaker blijft bij je leest. Educatieve ontwerpers willen te weinig beelden laten spreken.

Vinden studenten deze beelden plezierig, nee te saai, te voor opgelegd.

De essentie wordt gemist

Vervelend is ook dat je niet door kunt spoelen en niet ziet hoe lang het fragment duurt.

De interface is prut

 

 

Fragment 6

MUST

Niet plezierig om te kijken naar videofragment, volledig volgens script. Komt er als voordeel soepel uit. Nadeel teveel in brokjes gezet.

Nu met twee audiolagen opnemen. 2 sporen zodat jezelf kunt weten wat je wilt horen.

Moet het professioneel overkomen?  Bedoeling was om het beeld levendig te houden en dat is gelukt.

Mooi is om een structuur erin te bouwen, kan middels inserts

Studenten zouden dit ook moeten kunnen.

Nuttig is voor studenten om mentor te zien

Dit is beter dan vorig fragment. Beeldtaal wordt gebruikt

In de interface zijn allerlei teksten etcetera op te roepen. Deze interface zit logisch in elkaar. Voor beginners en gevorderden.

 

Fragment 7 Miles nederlands

 

De filosofie is dat hierin alles laten zien. Er zit een database achter met uren video.

Niet gelukt om te laten zien

 

Fragment 8 Powerpoint digitale video

 

Niet nagedacht over  gebruikte videofragmenten. Wat er was werd gebruikt

Ellen houdt van deze beelden. Ellen kijkt vergenoegelijk naar de twee beelden naast elkaar.

Voor studenten is deze PowerPoint interface zeer geschikt.

Ellen reageert direct op de voor haar bekende videofragmenten. Is het gebruik van deze simpele beelden voor beeldtaal genoeg?. Niet voldoende als multimedialeren. Door de leervraag eraan toe te voegen wordt de powerpoint effectief, aldus Ellen

 

 

Fragment 9 Wannabee leraarTeleac opname, nederland 2

 

Ellen is zeer gecharmeerd van de introductie van de stagiaire zelf. Vooral door de beelden die gebruikt zijn.

Bij de vraag wat wil je met deze les bereiken moeten we vasthouden als reflectie vooraf. Past goed in ons onderzoeksopzet.

Er is een deskundig panel.

Is het beeld van de les zelf prettig. De beelden zijn niet beter dan andere opnames

Bij de voice-overs van de jury praat Ellen bijna direct mee. Het lokt uit tot meekijken.

De expertise van de jury is zeer duidelijk gelinkt aan het beeld.

Een deel van onze expertise is dat we voelen en zien.

Is het een voorwaarde om je voor te stellen. Voorwaarde niet maar wel erg prettig.

Bij deze fragmenten, zie je ellen actief meedoen. Vooral door voice-over en tegengestelde leerkrachten.