Dit fragment gaat over dilemma’s. u beslist. Everard zegt tijdens het kijken, “herkenbaar he?” Het videofragment is een onderdeel van een zgn bochtenspel.
Volgens Everard kan een video gebruikt worden om iets op te roepen, uit te dagen, prikkelen als inleiding voor een les op de stage.
Video kan gebruikt worden als zoekproces. Een video kan een katalysator zijn. Wel blijft motivatie en uitdaging telkens belangrijk.
Als derde onderdeel kan video als verdieping gebruikt worden.
Het gebruik van filmbeelden zijn zeer van belang, de beelddrager is daar ondergeschikt aan.
Waarom was dit nu je beste videofragment.?
Volgens Everard zit er vaart in het verhaal, er gebeurd iets in het verhaal en het moet tot nadenken leiden voor volwassenen. Deze punten blijken ook bij kinderen te werken.
Hoe lang mag videofragment duren?
Dit was fragment van 3 minuten, en omdat video als middel ingezet wordt is dat lang genoeg.
Je kunt best langere fragmenten gebruiken. Hoe er naar video gekeken wordt is sterk afhankelijk van de gebruikte didactiek op basisscholen wat kennen ze?
Plaats en ruimte hebben grote invloed op het kijken naar videofragmenten. Dit is in de praktijk gebleken
Het geluid is zeker belangrijk, door de docent die erbij is kan mindere geluidskwaliteit opgelost worden, door lichaamstaal of iets toe te lichten.
Moet een videofragment altijd contextueel zijn? Zou je video kunnen gebruiken om daar open op te reageren?
Zeker kan dat, welk gevoel heb je erbij. Maar bijna altijd moet er een context omheen
zitten. Maar afhankelijk van het doel. Context is altijd houding, inhoud
Video gebruiken om op te leuken vind E. een vervelende term, Wel kun je dit als motiverend noemen.
Denk je dat studenten zelf een videofilm maken, heeft dat een meerwaarde? Bij alles wat ze al moeten kunnen vindt E dat het maken van een filmpje minder belangrijk is dan andere aspecten van het vak bijvoorbeeld inhouden.
Het leren van studenten om zelf stages te filmen is zeer belangrijk. Wordt zelfs als randvoorwaarde gezien door everard.
Ook moeten de studente technieken leren om te kunnen filmen. Daarnaast moeten ze ook de functie van het beeld kennen. Het gevaar vindt everard er vooral in dat de inhoud minder aan bod komt door nieuwe technische middelen.
Afhankelijk van het doel, bv. Is het soms nodig om iets dichtbij te moeten halen, maar nu is het eigenlijk nog niet nodig.
Moeten alle studenten dit kunnen? Ja, E. vindt dit zelfs een basale kennis
Everard vind het op dit moment belangrijker dat studenten een kijkwijzer bij een videofragment kunnen maken, dan dat ze per se zelf een film kunnen maken.
Ook gezien de tijd die ze daarmee kwijt zijn.
Wij leggen criteria vast op basis daarvan zouden studenten zelf aan moeten kunnen tonen of de criteria gelukt zijn.
Ook zou het kunnen zijn dat er een structuur aan studenten aangeboden worden om het laten zien van video’s hanteerbaar te maken, selecteren van essenties.
|