Interview met ppn 5

Eerste fragment wordt door PPn 5 zelf aangedragen.

TV-prog U beslist

 

Dit fragment gaat over dilemma’s. u beslist. Everard zegt tijdens het kijken, “herkenbaar he?” Het videofragment is een onderdeel van een zgn bochtenspel.

Volgens Everard kan een video gebruikt worden om iets op te roepen, uit te dagen, prikkelen als inleiding voor een les op de stage.

Video kan gebruikt worden als zoekproces. Een video kan een katalysator zijn. Wel blijft motivatie en uitdaging telkens belangrijk.

Als derde onderdeel kan video als verdieping gebruikt worden.

Het gebruik van filmbeelden zijn zeer van belang, de beelddrager is daar ondergeschikt aan.

 

 

 

Waarom was dit nu je beste videofragment.?

Volgens Everard zit er vaart in het verhaal, er gebeurd iets in het verhaal en het moet tot nadenken leiden voor volwassenen. Deze punten blijken ook bij kinderen te werken.

Hoe lang mag videofragment duren?

Dit was fragment van 3 minuten, en omdat video als middel ingezet wordt is dat lang genoeg.

Je kunt best langere fragmenten gebruiken. Hoe er naar video gekeken wordt is sterk afhankelijk van de gebruikte didactiek op basisscholen wat kennen ze?

Plaats en ruimte hebben grote invloed op het kijken naar videofragmenten. Dit is in de praktijk gebleken

Het geluid is zeker belangrijk, door de docent die erbij is kan mindere geluidskwaliteit opgelost worden, door lichaamstaal of iets toe te lichten.

Moet een videofragment altijd contextueel zijn? Zou je video kunnen gebruiken om daar open op te reageren?

Zeker kan dat, welk gevoel heb je erbij. Maar bijna altijd moet er een context omheen
zitten. Maar afhankelijk van het doel. Context is altijd houding, inhoud

Video gebruiken om op te leuken  vind E. een vervelende term, Wel kun je dit als motiverend noemen.

Denk je dat studenten zelf een videofilm maken, heeft dat een meerwaarde?  Bij alles wat ze al moeten kunnen vindt E dat het maken van een filmpje minder belangrijk is dan andere aspecten van het vak bijvoorbeeld inhouden.

 

 

 

 

 

Het leren van studenten om zelf stages te filmen is zeer belangrijk. Wordt zelfs als randvoorwaarde gezien door everard.

Ook moeten de studente technieken leren om te kunnen filmen. Daarnaast moeten ze ook de functie van het beeld kennen. Het gevaar vindt everard er vooral in dat de inhoud minder aan bod komt door nieuwe technische middelen.

Afhankelijk van het doel, bv. Is het soms nodig om iets dichtbij te moeten halen, maar nu is het eigenlijk nog niet nodig.

Moeten alle studenten dit kunnen? Ja, E. vindt dit zelfs een basale kennis

Everard vind het op dit moment belangrijker dat studenten een kijkwijzer bij een videofragment kunnen maken, dan dat ze per se zelf een film kunnen maken.

Ook gezien de tijd die ze daarmee kwijt zijn.

Wij leggen criteria vast op basis daarvan zouden studenten zelf aan moeten kunnen tonen of de criteria gelukt zijn.

 

 

 

 

 

Ook zou het kunnen zijn dat er een structuur aan studenten aangeboden worden om het laten zien van video’s hanteerbaar te maken, selecteren van essenties.

 

Fragment 2

WK voetbal docu over  het maken van een voetbal

.

 

Het beeldmateriaal is bedoeld om zowel studenten op weg te helpen mbt inhoud, maar ook als voorbeeld voor de basisschoollessen. Het is zo volgens E. dat een videofragment op meerdere manieren bekeken kunnen worden. Pluri-interpretabel. Om deze reden is de context dus ook erg belangrijk.

Kan een videobeeld tussen theorie en praktijk beslechten? Dit is zeker zo omdat studenten zelf zien dat iets werkt, zodat ze er zelfvertrouwen van krijgen. Deze beelden zijn exemplarisch bedoeld. Zeg maar kopieergedrag.

 

 

 

 

 

 

 

Mensen zijn visueel ingesteld volgens E.

Lang naar een pratend hoofd te kijken is te saai, vaak herhaling.

Hoe kun je zo’n video minder saai maken? Je kunt wel knippen en plakken. Monteren weghalen van dubbele zaken.

Hoe ziet dat er voor jou uit? Stukje gesprek—ontdekvragen maken—op fragmenten kunnen klikken etcetera. Zo wordt het interactief volgens Everard.

Hierdoor kun je de inhoud beter waarborgen.

Fragment 3

Mijn fragmenten

Praxis/

verhalend ontwerpen

I
s dit fragment motiverend of niet?

Nee dit is geen manier om storyline approach te motiveren. Mist de interactiviteit, geen tijdscode zichtbaar, kan niet doorspoelen. Afhankelijk van het doel kan dit wel werken. Dit stukje had ook een tekst kunnen zijn.

Deze fragmenten hebben geen toegevoegde waarde. Als er kids in beeld zijn wordt het dan interessanter , niet perse.

 

Fragment 4

Must vloeistoffen

 

Als een cd-rom niet werkt is dat niet motiverend. Het moet heel studentvriendelijk zijn, overal op kunnen draaien.

Welke ontwerpkenmerken moeten in medialeermiddel zitten?

Interface moet niet te druk zijn, prima. Je kunt het stop zetten. Een groter beeld is prettiger.

Geweldig is het dat er een fraaie structuur omheen zit. Ook het beluisteren van commentaar van anderen is prima. Werkt goed , is overzichtelijk.

Dit zou volgens Everard een prima optie voor studenten zijn.

Ook onze studenten zouden in zo’n format een digitale portfolio kunnen maken volgens Everard. Wel nadat ze hier natuurlijk inoefening hebben gehad

Fragment 5

Miles nederlands

De lay-out is volgens Everard  veel drukker. Er staat zoveel op. Beeld van filmpje is erg klein en de rest overheerst. Het is veel meer zoeken. Afleiding.

Het filmpje zelf is vlot, actie. Waar kinderen actie hebben is het beeld prikkelend.

 

 

 

 

 

 

Het lettertype is te klein lee
st niet prettig. Ook is de tijdscode nog onduidelijk.

Standaard moeten persoonlijke gegevens, school en de data van opnames te zien moeten zijn.

Must nodigt wat meer uit.

Fragment 6

Wolters Noordhof

Engels

 

Opmerking alles wat Everard zich is niet bedoeld om het programma te beoordelen. Omdat dat niet kan als je er zo kort naar kijkt, dat is niet eerlijk.

De lengte van het fragment 21 minuten is volgens E. veel te lang. Voordeel van dig. Video is dat je snel kunt zoeken

E. wil graag weten wie de student is , leeftijd, welke opleiding, welke les ook over de klassensituatie.

Het werken met inserts vind E. zeer belangrijk. Als het functioneel is.

Niet tijdens de les al inserts met opmerkingen laten zien.

Op basis van dit kleine stukje is de cd-rom niet interactief.

Fragment 7

TV Wannabee leerkracht

 

Dit is geen cd-rom, tv uitzending.

Een voice-over gebruiken met reflectie op wat iemand ziet, vindt je dat prettig? Het is wel manipulerend.

 

 

 

 

 

 

 

De stagiere zou in beeld een fijne manier zijn. Vindt E. niet verkeerd. Laat iemand zich maar introduceren.

Vooraf moet je de context duidelijk maken.

Fragment 8

powerpoint

 

Wat opvalt is het slechte geluid. Wordt als storend ervaren. Door deze twee beelden naast elkaar te zetten is het ondanks de kwaliteit nu van ondergeschikt belang.

 

 

 

 

 

 

 

Dit is door studenten
prima zelf te doen. Keep it simpel