Voor een onderzoek dat als interview gedaan wordt is het van belang dat de respondent uitgedaagd wordt om op een open manier in te gaan op de vragen. Hierdoor zal er een complexe data verzameling komen waaruit meerdere conclusies te trekken zijn. Hieronder ziet u een eerste opzet van de soorten vragen die gesteld worden.
Vragenlijst
Eerst de context van respondent helder krijgen
Leeftijd
Functie
Gebruik van video’s aantal
Voorstel eerst alles bekijken
Of steeds 1 fragment en dit bespreken
Zeg maar wat er in je opkomt
Associatief
Start met eigen video’s van de respondent
Daarna multimedia cd-roms:
Miles nederlands
Powerpoint Ellenpower
Must natuuronderwijs
Storyline approach
Engels
Wannabeeleerkracht
Als je hierna kijkt welke fragmenten en opbouw zal de student uitdagend en aangenaam vinden
Daarna van welke zit er het beste een leereffect in?
Welke criteria daarop los te laten
1 Welke video’s heb je gekozen
2 Was dat simpel
3 Wat was er moeilijk aan
4 In hoeverre gebruik je zelf deze fragmenten
5 Hoe kom je eraan
6 Zijn de opnames van eigen hand
7 Welke overeenkomsten verwacht je
8 Wat krijgen studenten meestal te zien
9 Hoe zijn deze video’s in de les opgenomen, start, bedanken
10 Denk je dat alle studenten zich willen laten zien, waarom wel /niet
11 Waarom laat je ze zien
12 Als opener, verdieping anderszins
13 Ik vind de meeste videofragmenten amateuristisch en klungelig gemaakt
14 Hoelang moet zo’n videofragment duren
15 Wie bepaald dat ze dit willen zien
16 Waar kijk jezelf graag naar
17 Welke criteria heb je daarvoor bedacht
18 Vinden studenten het plezierig om naar lessituaties te kijken
19 Waarom wel, waarom niet
20 Laten studenten zelfstandig video’s zien
21 Wat vind je van de kwaliteit van de opnames
22 Waar focussen ze zelf op in
23 Moet altijd een kijkwijzer bij toch?
24 Wat valt er te leren van kijken naar video’s voor studenten
25 Leer je er zelf van, welke inhouden zijn te tonen, is daar een idee over
26 Welke reacties verwacht je van studenten
|