type vragen

Voor een onderzoek dat als interview gedaan wordt is het van belang dat de respondent uitgedaagd wordt om op een open manier in te gaan op de vragen. Hierdoor zal er een complexe data verzameling komen waaruit  meerdere conclusies te trekken zijn. Hieronder ziet u een eerste opzet van de soorten vragen die gesteld worden.

Vragenlijst

Eerst de context van respondent helder krijgen

Leeftijd

Functie

Gebruik van video’s aantal

Voorstel eerst alles bekijken

Of  steeds 1 fragment en dit bespreken

Zeg maar wat er in je opkomt

Associatief

Start met eigen video’s van de respondent

Daarna multimedia cd-roms:

Miles nederlands

Powerpoint Ellenpower

Must natuuronderwijs

Storyline approach

Engels

Wannabeeleerkracht

 

Als je hierna kijkt welke fragmenten en opbouw zal de student uitdagend en aangenaam vinden

Daarna van welke zit er het beste een leereffect in?

Welke criteria daarop los te laten

 

1                    Welke video’s heb je gekozen

2                    Was dat simpel

3                    Wat was er moeilijk aan

4                    In hoeverre gebruik je zelf deze fragmenten

5                    Hoe kom je eraan

6                    Zijn de opnames van eigen hand

7                    Welke overeenkomsten verwacht je

8                    Wat krijgen studenten meestal te zien

9                    Hoe zijn deze video’s in de les opgenomen, start, bedanken

10                 Denk je dat alle studenten zich willen laten zien, waarom wel /niet

11                 Waarom laat je ze zien

12                 Als opener, verdieping anderszins

13                 Ik vind de meeste videofragmenten amateuristisch en klungelig gemaakt

14                 Hoelang moet zo’n videofragment duren

15                 Wie bepaald dat ze dit willen zien

16                 Waar kijk jezelf graag naar

17                 Welke criteria heb je daarvoor bedacht

18                 Vinden studenten het plezierig om naar lessituaties te kijken

19                 Waarom wel, waarom niet

20                 Laten studenten zelfstandig video’s zien

21                 Wat vind je van de kwaliteit van de opnames

22                 Waar focussen ze zelf op in

23                 Moet altijd een kijkwijzer bij toch?

24                 Wat valt er te leren  van kijken naar video’s voor studenten

25                 Leer je er zelf van, welke inhouden zijn te tonen, is daar een idee over

26                 Welke reacties verwacht je van studenten

VAN VOUTEN MAKEN LEER JE NIEDS

1. Mijn voorbereidingen op video-opnames zijn gedegen

2. Aan het begin van een videofragment interview introduceer ik het doel van het fragment

7. Ik maak onderbrekingen tijdens het vertonen

8. Ik zorg ervoor geen waardeoordelen uit te spreken over de informatie van de gefilmde

9. Videofragmenten rond ik netjes af met een dankwoord en afspraken over het vervolg

11. Elk videofragment onderwerp ik aan een kritische evaluatie om te zien wat ik er nog van kan leren

1. Mijn videofragmenten zijn afgestemd op pabostudenten

2. Mijn videofragmenten hebben een vaste structuur

3. Mijn videofragmenten hebben een goede indeling naar onderwerpen

4. Mijn opbouw van de videofragmenten vormen altijd een goede eerste aanzet

5. Mijn videofragmenten zijn mooi om naar te kijken

6. De interne en externe verwijzingen in de videofragmenten zijn juist

7. De moeilijkheidsgraad van mijn videofragmenten zijn afgestemd op de pabostudenten

8. Over het algemeen zijn mijn videofragmenten levendig

9. Storingen en opnamefouten komen in mijn videofragmenten niet meer voor

10. Mijn videofragmenten zijn goed geconstrueerd

Inhoud:

11. Probleemstellingen weet ik helder in beeld te brengen

12. Ik houd rekening met de complexiteit van de videofragmenten

13. De inhoudelijke verwijzingen in mijn videofragmenten zijn adequaat

14. De inhoud van mijn videofragmenten zijn vakinhoudelijk verantwoord

15. Er is sprake van interactieve mogelijkheden in mijn videofragmenten

16. Er is sprake van een heldere relatie tussen doel van mijn videofragmenten en de inhoud van mijn videofragmenten

  • 17 Ik weet welke processen een rol spelen bij het ontwerpen van videobeelden
  • 18 Als ik een videoframent opneem volg ik een stappenplan
  • 19 Ik weet hoe belangrjk het is om reeds in een vroeg stadium goed na te gaan wat de wensen en verwachtingen zijn van de pabostudenten
  • 20 Voordat ik een videofragment opneem maak ik een script, scenario
  • 21 Ik ben erg alert op consistentie in de techniek van het opnemen
  • 22 Ik weet in welke situaties ik avi’s en mpeg filmpjes moet gebruiken
  • 23 Een eenvoudige powerpointpresentatie waarin digitale videofragmenten zitten kan ik wel alleen maken
  • 24 Ik heb ervaring met meerdere tools, die je nodig hebt voor het maken van interactieve multimediaproducties