methode

Het onderzoek gaat uit van een interview waarbij zowel materiaal van de respondenten als materiaal van de ondervraagde gebruikt wordt.

Ik heb ervoor gekozen om  middels een “stimulated recall” een open gesprek te krijgen waarbij eigen beeldmateriaal de betrokkenheid van het onderwerp sterk zal toenemen. Door deze betrokkenheid en mijn subjectieve manier van interviewen wil ik de experts cq. respondenten zoveel mogelijk kietelen om te zien waar mijn persoonlijke theorie wel of geen gehoor krijgt.

 

Tijdens en na het bekijken van de verschillende videofragmenten worden interviews afgenomen waarin nader wordt ingegaan op de ervaringen en verwachtingen van de docent en de aanwezige en afwezige ontwerpkenmerken van de desbetreffende videofragmenten. Van belang is dat naar voren komt hoe de expert over de bekeken videofragmenten denkt, wat hij/zij mist in de videofragmenten, of juist wat aanwezig is in de bekeken 'Videofragmenten.

Deze interviews worden vastgelegd op video.

Een voordeel van deze wijze van interviewen is de vergroting van de persoonlijkheid en flexibiliteit. Om allerlei subjectieve afwijkingen onder controle te houden wordt van de volgende tips gebruikt gemaakt (Swanbom, 1994): -de observaties en antwoorden worden zo snel mogelijk genoteerd door middel van de transcripties.

Analyseprocedure

De gegevens vanuit de bekijksessies zijn vastgelegd op video. Deze gegevens zullen worden samengevat en worden aangevuld met eigen interpretaties. Deze samenvattingen worden voorgelegd aan de respondenten en zonodig bijgesteld of aangevuld. De verschillende samenvattingen worden met elkaar vergeleken.

Vanuit de gegevens zullen ontwerpkenmerken die studenten belangrijk vinden worden vastgesteld.