1 Per ppn. worden er steekwoorden uit de transcripties gehaald. Deze worden per fragment in een tabel gezet.

 

 

Ppn1

Ppn2

Ppn3

Ppn4

Ppn5

Eigen fragme nten

  • Levendig beeld
  • Actie
  • Kinderen in beeld
  • Aan opleiding gerelateerd
  • Geen statische beelden
  • Studenten kijken graag naar studenten
  • Meekijken achteraf samen met professional
  • Laagdrempelig
  • Herkenbaar
  • Spontaniteit
  • Studenten beheren de video zelf

Direct zichtbaar waar het over gaat

  • Expres weinig beweging, rustige beelden
  • Voice-over kan goed werken
  • Statief bij klassikaal uitleg
  • 2 camera’s gebruiken 1 vast 1 flexibel
  • draaiboek gebruiken
  • team gebruiken
    • studenten moeten vooraf aangeven wat ze willen
    • Film geeft een 100 % toegevoegde waarde
    • Beelden leren studenten over functioneren na te denken
    • Cameragebruik maakt je presentatie belangrijker
    • Filmmontage leert je beter te denken
    • Talking heads zijn vervelend
    • Gebruik stills/inserts

    Beeld laat direct zien waar iets over gaat

  • Kloof theorie/praktijk verkleind
  • Goede video is zowel leerbaar als prikkelend
  • Tekst niet los van beelden
  • Leerlingen in actie
  • Niet professioneel, schrikt af
  • Gedrag op video moet kopieerbaar zijn
  • Context nodig om van beelden te leren
  • Alles op het scherm zien/ overview
    • Interactie is een vereiste
    • Korte fragmenten op cd-rom
    • Van dichtbij filmen
    • 2 camera’s gebruiken
    • talking heads is slechte video
    • kijkwijzers gebruiken
    • altijd het doel als uitgangspunt
    • aangeven wat je laat zien en waarom
    • Door beelden kun je stof helder maken
    • Korte fragmenten kiezen
    • Video koppelen aan inhoud
    • Talking heads zijn niet interessant
    • Student moet veilige beelden kunnen zien
    • Manipuleren kun je met video
    • Video kan lesstof voorzien van goede voorbeelden

    zit er vaart in het verhaal

  • Je kunt best langere fragmenten gebruiken
  • Maar bijna altijd moet er een context omheen zitten
  • Context is altijd houding, inhoud een structuur aan studenten aanbieden
    • een videofragment op meerdere manieren bekeken kunnen worden. Pluri-interpretabel
    • de context dus ook erg belangrijk
    • Deze beelden zijn exemplarisch bedoeld. Zeg maar kopieergedrag
    • Lang naar een pratend hoofd te kijken is te saai, vaak herhaling .Zo wordt het interactief volgens ppn
  •  

     

     

    Keuze s

    Authenciteit

    Actie

    Aansluiting belevingswereld

    Vraaggestuurd

    Studenten zien graag andere studenten

    Professional kijkt achteraf mee

    Geen talking heads

    Gebruik stills

    Voice-over

    Introductie

    Kijkwijzers, context

    Gezamenlijk kijken

    Interactie

    Actie in beeld

    Overview

    Geen talking heads

    Korte fragmenten

    introductie

     

    Korte fragmenten

    Geen talking heads

    Video als model

    Geen talking heads

    Context, kijkwijzers

    Tempo, actie

     

     

    Engels en didactiek

    Ppn1

    Ppn2

    Ppn3

    Ppn4

    Ppn5

    • Beeld/geluid verhouding moet voldoen
    • Beeld en verhaal moeten samengaan
    • Beelden moeten autonoom zijn
    • Interactie is van belang
    • Geen Talking heads gebruiken
    • mediaplayer is goed
    • fragmenten in cd-rom kort houden/flink hakken
    • kort en gestructureerd aanbieden
    • video zonder context is niet interessa nt

    negatief is video er zomaar bijzetten, als opvuller

    • technisch goed kan saai zij
    • praktijksituatie is altijd boeiend
    • windowsmediap layer werkt goed
    • medestudent in beeld is interessant
    • De lengte van het fragment 21 minuten is volgens ppn. veel  te lang
    • E. wil graag weten wie de student is , leeftijd, welke opleiding, welke les ook over de klassensituatie.
    • Het werken met inserts vind E. zeer belangrijk. Als het functioneel is
    • .

     

    Keuzes

    Ontwerpkenmerk en

    Multimedia leeromgeving

    Interactie

    Geen talking heads

    Beeld/geluid

    Videoplayer gebruiken

    Korte fragmenten

    Context aanbrengen

    Videoplayer gebruiken

    Praktijksituatie

    Medestudenten in beeld

    Context aanbrengen

    Inserts toevoegen

    Samenvattend:

    Interactie

    Geen talking heads

    Beeld/geluid

    Videoplayer gebruiken

    Korte fragmenten

    Context aanbrengen

    Videoplayer gebruiken

    Praktijksituatie

    Medestudenten in beeld

    Context aanbrengen

    Inserts toevoegen

    Miles Nederlan ds

    Ppn1

    Ppn2

    Ppn3

    Ppn4

    Ppn5

    • Start te niet op
    • beter 2 camera’s gebruiken
    • interactie
    • ondertiteling bij slecht geluid
    • context geven , uitleg bij de video
    • lay-out moet helder blijven, rustig
    • niet te kleine videobeelden gebruiken, hele scherm gebruiken
    • scrollen is van belang
    • Beeld laat direct zien waar iets over gaat
    • Kloof theorie/praktijk verkleind
    • Goede video is zowel leerbaar als prikkelend
    • Tekst niet los van beelden
    • Leerlingen in actie
    • Niet professioneel, schrikt af
    • Gedrag op video moet kopieerbaar zijn
    • Context nodig om van beelden te leren
    • Alles op het scherm zien/ overview
    • Interactie is een vereiste

     

    • geen topproducties
    • je moet kunnen stoppen en doorspoelen
    • studenten moet je motiveren om met video te werken
    • De lay-out is volgens ppn veel drukker. Er staat zoveel op
    • Beeld van filmpje is erg klein en de rest overheerst
    • Het filmpje zelf is vlot, actie
    • Waar kinderen actie hebben is het beeld prikkelend
    • Het lettertype is te klein leest niet prettig
    • Ook is de tijdscode nog onduidelijk
    • Standaard moeten persoonlijke gegevens, school en de data van opnames te zien moeten zijn

    keuzes

    0

    Interactie

    Context geven

    Helder lay-out

    Meerdere camerastandpunten

    Tekst en beeld koppelen

    ll.n in actie

    niet te professioneel

    gedrag video kopieerbaar

    overview

    interactie

    Niet te professioneel

    Interactie

    Controle over video

     

    Lay-out rustig

    Actie in video

    Lettertypes van belang

     

    Controle over video

    Info over de gefilmde geven

    Samenvattend

    Interactie

    Context geven

    Helder lay-out

    Meerdere camerastandpunten

    Tekst en beeld koppelen

    ll.n in actie

    niet te professioneel

    gedrag video kopieerbaar

    overview

    interactie

    Niet te professioneel

    Interactie

    Controle over video

    Lay-out rustig

    Actie in video

    Lettertypes van belang

    Controle over video

    Info over de gefilmde geven

      

    Must vloeistoffen

    Ppn1

    Ppn2

    Ppn3

    Ppn4

    Ppn5

    • Animaties invoegen
    • Je ziet wat iemand denkt
    • Visualiseren
    • Multimedia lijkt op tv-wereld
    • Video maken levert vraaggestuur der onderwijs op
    • Docenten moeten beeldtaal leren hanteren
    • Prima afwisseling door 2 camera’s
    • Stills en animaties werken goed
    • Behoeft voor motiveren niet te professioneel te zijn
    • registrerend filmen kan ook, zonder direct doel
    • interactiviteit moet op juiste plek staan

     

    • geluid moet goed zijn
    • overzicht houden over hele cd-rom
    • kinderen op video altijd goed
    • Het moet heel studentvriendelijk zijn, overal op kunnen draaien.
    • Interface moet niet te druk zijn, prima
    • Je kunt het stop zetten
    • Een groter beeld is prettiger
    • Geweldig is het dat er een fraaie structuur omheen zit
    • Ook het beluisteren van commentaar van anderen is prima

    keuzes

    Vraaggestuurd onderwijs

    Animaties toevoegen

    Camerastandpunten

    Animaties en stills toevoegen

    Niet te professioneel

    Interactiviteit op juiste plek

    Geluid goed

    Overview

     

    Simpele interface

    Groot videobeeld

    Controle over video

    Structuur zichtbaar maken

    Commentaren van anderen toevoegen

    Samenvattend

    Vraaggestuurd onderwijs

    Animaties toevoegen

    Camerastandpunten

    Animaties en stills toevoegen

    Niet te professioneel

    Interactiviteit op juiste plek

    Geluid goed

    Overview

    Simpele interface

    Groot videobeeld

    Controle over video

    Structuur zichtbaar maken

    Commentaren van anderen toevoegen

     

    Powerpoint El en ik

    Ppn1

    Ppn2

    Ppn3

    Ppn4

    Ppn5

    • Zeer geschikte manier voor video bekijken
    • Beelden naast elkaar zetten werkt goed
    • Leervragen toevoegen om effectie te maken
    • simpelheid
    • 3 beelden naast elkaar zetten werkt goed ipv meerdere camera’s
    • kinderen in beeld altijd goed
    • video’s in powerpoint prima voor studenten
    • gereedschap moet laagdrempelig zijn

    versimpeling van gereedschap

    • als beelden goed naast elkaar staan kan geluid ondergeschik t zijn
    • video is maken van keuzes
    • video is hobby van docent
    • Wat opvalt is het slechte geluid. Wordt als storend ervaren
    • Dit is door studenten prima zelf te doen. Keep it simpel

     

    keuzes

    Beelden naast elkaar

    Toevoegen leervragen

    Keep it simple

    Beelden naast elkaar

    Kids in beeld

    Laagdrempelig gereedschap

    Beelden naast elkaar

    Geluid  moet goed zijn

    Keep it simpel

    Samenvattend

    Beelden naast elkaar

    Toevoegen leervragen

    Keep it simple

    Beelden naast elkaar

    Kids in beeld

    Laagdrempelig gereedschap

    Beelden naast elkaar

    Geluid  moet goed zijn

    Keep it simpel

    Praxis verhalend ontwerpen

    Ppn1

    Ppn2

    Ppn3

    Ppn4

    Ppn5

    • Kijken naar actie met kids is fantastisch
    • Niet alles zeggen en dat ook willen laten zien
    • Geen onechte, vooropgelegde beelden vertonen
    • Doorspoelen en lengte van het fragment laten zien
    • inhoud van de tekst moet overeenkomen met de beelden
    • beeldfragment moet groot te zien zijn
    • interactief zijn
    • in beeld tijdsduur van fragment

     

    • talking heads is saai
    • tijdsduur in beeld
    • mooi is niet effectief
    • Mist de interactiviteit, geen tijdscode zichtbaar, kan niet doorspoelen
    • Deze fragmenten hebben geen toegevoegde waarde.

    Als er kids in beeld zijn wordt het dan interessanter , niet perse.

    keuzes

    • Kids in actie
    • Controle over video
    • Groot videobeeld
    • Interactief
    • Controle over video
    • Geen talking heads
    • Controle over video
    • Interactief
    • Controle over video
    • Kids in actie

    Samenvattend

    • Kids in actie
    • Controle over video
    • Groot videobeeld
    • Interactief
    • Controle over video
    • Geen talking heads
    • Controle over video
    • Interactief
    • Controle over video
    • Kids in actie

    Wannabee leerkracht

    Ppn1

    Ppn2

    Ppn3

    Ppn4

    Ppn5

    • Introductie van student is prima
    • Reflectie vooraf laten zien
    • Voice-over kan tot meepraten/de nken leiden
    • niet gezien
    • wedstrijdformule is mooi
    • niet teveel scriptachtig filmen, is te onnatuurlijk authentiek

          introductiefilmpje     

          prima

    • niet gezien
    • Een voice-over gebruiken met reflectie op wat iemand ziet, vindt je dat prettig?  Het is wel manipulerend
    • Laat iemand zich maar introduceren

     

    keuzes

    • Introductie
    • Voice-over
    • authencitiet
    • voice over
    • introductie

    Samenvattend

    • Introductie van de gefilmde
    • Voice-over
    • Authencitiet
    • voice over
    • introductie