Eigen fragme nten
|
- Levendig beeld
- Actie
- Kinderen in beeld
- Aan opleiding gerelateerd
- Geen statische beelden
- Studenten kijken graag naar studenten
- Meekijken achteraf samen met professional
- Laagdrempelig
- Herkenbaar
- Spontaniteit
- Studenten beheren de video zelf
|
Direct zichtbaar waar het over gaat
Expres weinig beweging, rustige beelden
Voice-over kan goed werken
Statief bij klassikaal uitleg
2 camera’s gebruiken 1 vast 1 flexibel
draaiboek gebruiken
team gebruiken
- studenten moeten vooraf aangeven wat ze willen
- Film geeft een 100 % toegevoegde waarde
- Beelden leren studenten over functioneren na te denken
- Cameragebruik maakt je presentatie belangrijker
- Filmmontage leert je beter te denken
- Talking heads zijn vervelend
- Gebruik stills/inserts
|
Beeld laat direct zien waar iets over gaat
Kloof theorie/praktijk verkleind
Goede video is zowel leerbaar als prikkelend
Tekst niet los van beelden
Leerlingen in actie
Niet professioneel, schrikt af
Gedrag op video moet kopieerbaar zijn
Context nodig om van beelden te leren
Alles op het scherm zien/ overview
- Interactie is een vereiste
- Korte fragmenten op cd-rom
- Van dichtbij filmen
- 2 camera’s gebruiken
- talking heads is slechte video
- kijkwijzers gebruiken
- altijd het doel als uitgangspunt
- aangeven wat je laat zien en waarom
-
|
- Door beelden kun je stof helder maken
- Korte fragmenten kiezen
- Video koppelen aan inhoud
- Talking heads zijn niet interessant
- Student moet veilige beelden kunnen zien
- Manipuleren kun je met video
- Video kan lesstof voorzien van goede voorbeelden
|
zit er vaart in het verhaal
Je kunt best langere fragmenten gebruiken
Maar bijna altijd moet er een context omheen zitten
Context is altijd houding, inhoud een structuur aan studenten aanbieden
- een videofragment op meerdere manieren bekeken kunnen worden. Pluri-interpretabel
- de context dus ook erg belangrijk
- Deze beelden zijn exemplarisch bedoeld. Zeg maar kopieergedrag
- Lang naar een pratend hoofd te kijken is te saai, vaak herhaling .Zo wordt het interactief volgens ppn
|
Keuze s
|
Authenciteit
Actie
Aansluiting belevingswereld
Vraaggestuurd
Studenten zien graag andere studenten
Professional kijkt achteraf mee
|
Geen talking heads
Gebruik stills
Voice-over
Introductie
|
Kijkwijzers, context
Gezamenlijk kijken
Interactie
Actie in beeld
Overview
Geen talking heads
Korte fragmenten
introductie
|
Korte fragmenten
Geen talking heads
|
Video als model
Geen talking heads
Context, kijkwijzers
Tempo, actie
|