hart02
Reflectievragen bs1

Bijeenkomst 1 - 3

Leestip:

ALGEMEEN KLM Opdracht 1.1 (V)

 In de eerste werkbijeenkomsten hebben jullie vanuit verschillende perspectieven (K, L en M) een indruk gekregen van het kenmerkende van de huidige samenleving (verhalen van docenten). Verzamel nu minimaal drie voorbeelden (artikelen, boeken, foto’s, interviews, posters, cd’s, films etc) die volgens jou typerend zijn voor de huidige samenleving en die jouw hart raken. Bij voorkeur uit elk van de drie disciplines (K, L, M) één voorbeeld. Deze worden meegenomen naar werkbijeenkomst 2

  • Tijdens deze bijeenkomst worden in groepen van vier studenten de gevonden voorbeelden bij elkaar gelegd en besproken. Elke groep kiest de twee meest aansprekende voorbeelden uit om aan de klas te presenteren. Met andere woorden: jullie presenteren jullie verhalen over de postmoderne samenleving.
  • Voor alle duidelijkheid: dit wordt in de tweede werkbijeenkomst bij K, L en M gedaan.
  • Tijdens een aansluitende reflectie zullen jullie verhalen verbonden worden met de al dan niet besproken karakteristieken van de huidige samenleving.
  • Het zou mooi zijn mooi zou zijn om deze verhalen digitaal te hebben en per klas op intranet te plaatsen zodat iedereen van vt1 kan zien hoe veelkleurig onze postmoderne samenleving is/kan zijn. Misschien kan dit zelfs inspirerend werken om daar meer over te willen weten (triggeren). 

Opdracht 1.2 (K)

 

 Zoek een artikel waarin enkele postmoderne karakteristieken duidelijk naar voren komen. Zie hierbij af van wikepedia of andere encyclopedische sites, maar zoek vooral in bijv. kranten, tijdschriften, recensies van tv-programma’s of films, boeken, etc.

Beschrijf hoe staat tegenover de in het artikel genoemde karakteristieken: positief, negatief of neutraal (+ verantwoording)

KUNST & CULTUUR

Opdracht 1.1 (V)

Beantwoord de onderstaande vragen aan de hand van twee artikelen uit de NRC, te weten ‘Klassieke cultuur wordt subcultuur’ en ‘Homerus en de lekkere shitfilm’

  • In hoeverre beantwoorden de twee artikelen aan de tijdens de bijeenkomsten besproken karakteristieken van de huidige samenleving?
  • Waar ligt voor jou de grens tussen "hoge"en "lage" cultuur?
  • Waardoor onderscheiden zich die twee?
  • Met welke vormen van cultuur maken de kinderen op de basisschool kennis? Zou je dit willen veranderen? Licht toe

Artikel 1: M. Somers, Klassieke kunst wordt subcultuur'

 

Artikel 2: W. Oosterbaan, Homerus en de lekkere shitfilm

 

 

[Home] [In2me] [Reflectievragen bs1] [websites/bijlagen] [In2school] [In2future] [IBM 1] [In2Roots1] [In2roots2] [In2roots3] [IBM2] [In2society] [In2research] [In2spiration] [In2movie]