Vier geheugensystemen

lange termijngeheugen.

Het gaat hier om het episodische systeem, het semantische ‘noetisch’, dit betekent weten.

systeem, het procedurele anoetisch’, wat niet wetend betekent

systeem en het priming systeem. autonoetisch’zelfbewust 

Voor alle vier de systemen geldt dat alleen datgene wat is opgeslagen in het lange termijngeheugen kan worden teruggevonden en de manier waarop de informatie is opgeslagen speelt hierbij ook een grote rol. Tulving in Benjafield (1997) koppelt aan de eerste drie geheugensystemen een zogenaamde bewustzijnsstaat.

Bij het terugzoeken van informatie gebruiken mensen meestal meerdere ‘zoeksleutels’om de informatie terug te zoeken en hierbij wordt de situatie die met dat wat gezocht wordt te maken heeft gereconstrueerd (Schreuder Peters & Boomkamp, 2001).

tekst bedoeld (Eurelings, 2001).

Beelden hebben vijf functies met betrekking tot een tekst. Het gaat hier om de volgende functies:

decoratieve functie,

representatieve functie,

organisatieve functie,

interpretatieve en

transformatieve functie.

Ze helpen leerlingen in het construeren van kennis over het gepresenteerde materiaal ( Fredette, 1994).

Er zijn vijf manieren waarop kennis bij de informatieverwerking in het menselijk brein verwerkt kan worden. Het gaat hier om

het proces,

de vergelijking,

de generalisatie,

de classificatie en

de opsomming.

 

[Home VKB] [V   K   B] [Beeld en com.] [Perceptieproces] [Visueel geheugen] [Literatuur] [HOOFDVRAAG] [Mindmap] [Publicaties] [Ontwerpprincipes] [Projecten] [Conferenties]