Betekenisverlenig

Theorie van betekenisverlening

Detonatie, letterlijk

Connotatie subjectief

Vier vormen van betekenisverlening bij het logo van McDonalds ( van de Pas, 2005).

NeonMacDonalds1_TC

Denotatie eerste orde

Men ziet de letter M. Ieder mens dat het westerse alfabet kan lezen, ongeacht of deze bekend is met de McDonalds zal kunnen lezen dat hier de letter M staat.

Denotatie tweede orde

 Men ziet dat de M symbool staat voor de grote fastfood keten,McDonalds.

Connotatie cultureel niveau

Vanuit een specifieke achtergrond wordt er betekenis ontleend aan de M. De ene persoon kan denken aan een lekkere vette hap en een ander kan het logo met afschuw aanschouwen omdat het beelden opwekt van een groeiend aantal Amerikaanse burgers met overgewicht.

Connotatie individueel niveau.

Hier kan bijv. gedacht worden aan een persoon die trek heeft in eten en even door de McDrive rijdt en bedenkt dat hij hier een McChicken bestelt. In het verleden heeft deze persoon dit waarschijnlijk eerder gedaan en nu weet hij dat de McDonalds over deze faciliteit beschikt en dat de McChicken goed smaakt.

Abductie is een afleidbaar proces waarin vermoedens gevormd worden die gebaseerd zijn op beschikbare aanwijzingen of condities die al bij de individu bekend zijn.

Het abductieve proces begint met observaties zodat er aanwijzingen verkregen kunnen worden met betrekking tot de betekenis van het teken. Het gaat hier zowel om de denotatie en connotatie, dat wil zeggen de direct, letterlijke betekenis die een teken ons geeft en de symbolische betekenis op het subjectieve niveau. Datgene wat wel en wat juist niet aanwezig is speelt een belangrijke rol in de betekenisverlening. Vervolgens kent men kenmerken of condities aan een teken toe. Wanneer er een overeenkomst is gevonden kunnen er conclusies getrokken worden.

 

 

[Home VKB] [V   K   B] [Beeld en com.] [Perceptieproces] [Visueel geheugen] [Literatuur] [HOOFDVRAAG] [Mindmap] [Publicaties] [Ontwerpprincipes] [Projecten] [Conferenties]