de schreeuwerige winkelstraat

 

Kerndoel                              

leerlingen leren de functie en betekenissen van beelden uit hun  dagelijkse omgeving kennen en toepassen in een beeldend werkstuk. Zowel reflectief als productief.

 

Korte inhoud                       

In het eerste gesprek met de leerlingen wordt gekeken naar de  winkelstraat. Het gaat om een winkelstraat in een middelgrote stad, een straat waar de bekende namen als Blokker, Hema, de Schoenenreus, Bart Smit en meerdere bekende namen in vele opschriften te zien zijn.

De straat krijgt door de overdadige reclame, teksten, kleuren en  uithangborden een schreeuwerig aanblik. Dit heeft uitdrukkelijk een bedoeling voor de verkoop van de aangeprezen artikelen.

Samen met de leerlingen proberen we uit te zoeken, waarom de  straat er zo schreeuwerig uit moet zien en of dat anders zou kunnen.

De leerlingen benoemen de vormen:

borden, luifels, straatborden, rekken, hangobjecten, letters,  plakkaten, opvallende kleuren.

De les start met de vragen;

Hoe de leerlingen de winkelstraat beleven

Vervolgens wordt er naar fotomateriaal gekeken van diverse  winkelstraten, waarin de schreeuwerige sfeer terug te vinden is.

De les bestaat uit het opnieuw bekijken van de winkelstraat en  proberen te ordenen hoe de functie van de straat en het schreeuwerige effect tot een betere verhouding kunnen komen, zoals de leerlingen dat zelf graag zouden willen zien.

Vanuit doosvormen worden winkelpuien gebouwd en zoals de  leerlingen die uit hun eigen omgeving kennen. Door tekenen, knippen en plakken van teksten uit kranten en tijdschriften maken de leerlingen op hun eigen wijze de pui van een winkel.

In deze les ligt het accent op de beeldaspecten vorm,  vormverandering en het veroorzaken van rust en onrust in een visueel beeld.

                                               

Doel                                       

reflectief

De kinderen kennen de winkelstraat en maken kennis met de  veelheid aan vormen en vormverschillen die door kleur en plaatsingen naast en boven elkaar het geheel een schreeuwerig karakter geven.

De kinderen leren het schreeuwerige te herkennen de effecten  ervan op een andere manier weer te geven.

 

productief

De kinderen maken ieder uit een kartonnen doos een winkelpui  en beplakken deze met opschriften en kleuren zodat de pui toch reclame draagt maar duidelijk is nagedacht over het aanbrengen ervan.

 

Benodigdheden                       

Voor de leerkracht.

Afbeeldingen van winkelstraten die een onrustig karakter hebben door :

1. plaatsing van de verschillende vormen voor tegen en op de winkelpui.

2. teksten die voor en op de winkelpui te herkennen zijn.

3. de vorm van de winkel die niet meer te herkennen is door de  willekeurige vormen die het uitzicht op de winkel belemmeren.

4. vormen en kleuren die schots en scheef door elkaar zijn  geplaatst en het schreeuwerige effect vergroten.

–  karton uit div. afvaldozen.

–  gekleurd karton, liefst etalage karton

   vanwege de felle kleuren

–  tekenpapier, met stiften,

–  vetkrijt

–  grijsboard.(karton ene kant grijs, andere wit 

    ±1.5 mm )

                                                 

Voor de leerlingen.

–  stukken gekleurd karton van ± 25 bij 30 cm

–  eenvoudig stanley mes.

–  schaar en sterke lijm

–  paperclips

–  plakband                                                                                               

 

Ruimte                                  

Klaslokaal. 

Tijd                                        

Eerste lesonderdeel

Beschouwinggesprek ± 30 min.

Invullen van het werkblad en korte evaluatie ± 30 min.

Tweede lesonderdeel

Uitleg en demonstratie van het maken van de pui ± 15 min

Uitvoering 'winkelpui - opdracht en straat' ± 60 min

 

Voorbereiding                     

 –Snij de stukken karton waarvan de winkelpuien moeten worden  gemaakt op maat van van ± 25 bij 30 cm.

– Gebruik een afvaldoos, waar de pui uit karton tegenaan kan worden geplakt.

–Snij een puivorm van te voren uit om te demonstreren aan de  kinderen hoe je met een eenvoudig stanley mesje in het materiaal kunt snijden. Laat ook zien, hoe knippen in kartonnen afvaldozen bijna onmogelijk is.

– Demonstreer hoe de pui kan staan door de zij of voorkant van  een niet te grote afvaldoos te gebruiken, waar de te maken pui tegenaan kan worden geplakt.

–Tenslotte kunnen alle puien / dozen op één rij worden gezet als  een echte winkelstraat. Om dit effect zo goed mogelijk te krijgen moet worden gelet op de verhoudingen.

 

LESPLANNING

Inleiding                           

30 min eerste lesdeel            

– Samen kijken we naar foto's van een ± 12 min  van een  winkelstraat met veel drukte, winkels, borden,  plakkaten enz.)

–Vraag aan de kinderen:

Wat is hier aan de hand, voordat we verder gaan kijken?

Ben je ook wel eens in zo'n drukke stad geweest?

Wat viel jouw toen op? Waarom zoveel drukte op één plaats?

– Schrijf in steekwoorden op het bord wat de kinderen  benoemen. ( B.v. veel winkels, warenhuizen, zaterdag, uitverkoop)

– Vertel: We kijken naar andere foto's en letten op wat de  winkeliers doen om de aandacht van de mensen te trekken.

winkelpuien trekken de aandacht door:

1. borden met opvallende teksten, rekken met bordjes en  prijzen, kleurige vlaggen, zuilen met teksten en vormen van poppen en uitgesneden levensgrote bekende mensvormen die de aandacht moet trekken.

2. de voorpui zo rustig mogelijk te houden door: een enkele vorm  te plaatsen. b.v. plant, alles zo ruim mogelijk te houden zodat je goed naar binnen kan kijken.

– Vertel het verhaal van Teun de schoenenwinkelier.

Hij deed er alles aan om zijn winkel zo aantrekkelijk mogelijk te  maken. De rekken moesten naar buiten met de aanbiedingen, de borden moesten worden opgehangen met de wekelijkse aanbiedingen, de vlaggen moesten worden opgezet, de  reclamezuiltjes bij de ingang, de folders bij de ingang en de nieuwe lichtreclame moest branden dan pas mochten de mensen binnen komen en begon het eigenlijke werk, het verkopen van de schoenen.

Teun was trots op de zaak.

 

Kern                                           

Opdracht.

Stel je voor dat de winkelier van een winkelketen jou vraagt om  hun voorpui eens anders in te richten. Natuurlijk op een manier die de aandacht blijft trekken van de voorbijgangers. Je wordt gevraagd om een maquette te maken zodat deze kleine  presentatie een idee kan geven hoe het er werkelijk uit gaat zien.

Hoe ga jij borden gebruiken, teksten, vlagen, rekken, of  misschien kies je voor hele andere vormen en wil je zoveel mogelijk weglaten.

Je moet wel in staat zijn om uit te leggen waarom jij denkt dat  jou manier van presentatie een goede is voor de winkel.

Dus verzamel argumenten waarmee je straks kunt uitleggen  waarom je hier wel en daar niets hebt geplaatst bij de inrichting van de voorpui van je winkel.

 

instructie

je krijgt allemaal een afvaldoos, tegen één van de zijkanten  maak je de voorgevel met gebruik te maken van de aanwezige materialen.

 

Opdracht in deelstappen.

- Bepaal eerst de voorkant van winkelpui.

(denk daarbij aan bestaande vormen die je uit je eigen omgeving kent.)

- Maak uit papierkarton de vorm van de gevel en plak deze met  plastic-lijn aan de kartonnen doos. Zorg ervoor dat je de etagepartijen niet vergeet.

- Verzamel teksten en foto's die je wilt gebruiken bij de verdere  aankleding van je voorpui.

- Maak van ander materiaal vlaggen, rekken en gebruik  plakband, satéprikkers om de verschillende onderdelen aan de gevel te bevestigen.

Begeleiding

Help de kinderen zoveel mogelijk zelf oplossingen te bedenken.

Hou minstens één keer een tussenevaluatie zodat de leerlingen  van elkaar de diverse oplossingen kunnen zien. Het helpt leerlingen om op ideeën te komen en het geeft de mogelijkheid om de opdracht nog eens duidelijk te stellen en zichtbaar in de  goede richting te sturen door te wijzen op het werk van leerlingen die goed bezig zijn.

 

Evaluatie/Afsluiting             

Presentatie.

Neem de tijd en laat alle werkstukken op een rij zetten, zodat  het een winkelstraat lijkt.

- laat elke leerling vertellen met welke bedoeling de voorpui van  zijn winkel tenslotte vorm heeft gekregen.

- wat valt het meeste op aan de vormgeving van de gevel.

- als de mensen er langslopen waar zullen zij dan opletten.

- laat de leerlingen opschrijven of vertellen welke van de  winkels volgens hen het beste aan de opdracht voldoet.

 

 

[intro] [inleiding] [verschijningsvorm] [lessen]

[intro] [inleiding] [verschijningsvorm] [lessen]