CEV

CEV staat voor Cultuureel Erfgoed en Visual Knowledge Building. In dit project waarbij op kleine schaal gesnoven werd aan elkaar door verschillende partners. Deze partners waren geformeerd rond enkele Culturele instellingen in Twente, enkele Basisscholen in Twente en De Hogeschool Edith Stein.

Doel was om te kijken in hoeverre er behoefte was om in een netwerk van diverse educatieve partners in Twente samen te gaan. VKB was hierbinnen een onderwerp dat door de kenniskring ingebracht werd.

Hierdoor hadden we een context waarbinnen er een prototype ontworpen kon worden voor een onderwijsarrangement op de basisschool.

Dit grasduinen, verkennend onderzoek is mede gedaan door een student van de Universiteit Twente. Onderzoeksvoorstel door Leonie van Otten.

em4

 

Op 23 mei 2007 hebben Leonie en Ronald inhoud gegeven aan een conferentie.

Op deze dag hebben we gekeken of VKB een geschikte content is voor een onderwijsarrangement rondom kunst en cultureelerfgoed.

De powerpoint is hier te bekijken.

Binnen het leernetwek/COP Kunst en cultureel erfgoed Twente, een leernetwerk waarin musea, basisscholen en de hogeschool Edith Stein, vanuit de optiek van de professionals, samenwerken is een kleinschalig pilot-project uitgevoerd. Alle deelnemers aan het netwerk zagen het uitvoeren van een pilot-project als een krachtig middel om het inzicht in kansen en knelpunten van samenwerking snel en adequaat boven tafel te krijgen.

In dit pilot-project is als uitgangspunt de wijk Roombeek in Enschede genomen. Deze wijk is opnieuw gebouwd na de vuurwerkramp. De stichting Droombeek (www.droombeek.nl) heeft een wandeling op een PDA met GPS ontwikkeld waarin die de historie van de wijk ontsluit. Binnen de kleinschalige pilot hebben de ontwerper van de content van PDA, een basisschool en een student samengewerkt om tot een goede didactische omlijsting te komen van wandeling en de inhoud beter te borgen in het leerplan. Een prototype is met basisschoolleerlingen uitgeprobeerd en in het leernetwerk op 23 mei, jl besproken. De werkwijze in dit kleinschalige project sluit aan bij de werkwijze die in het onderhavige projectvoorstel wordt voorgesteld. Uit het pilotproject (inclusief bespreking in het leernetwerk) kunnen de volgende conclusies getrokken worden:

  • De meerwaarde van koppeling van de expertise van musea, basisschool en hoger onderwijs op de wijze die in dit project gestalte heeft gekregen wordt door alle betrokken onderschreven.
  • Van de kant van de professionals uit de musea wordt opgemerkt dat deze werkwijze , “de werkwijze van de toekomst is”, maar dat er ook meer know how nodig is hoe deze werkwijze effectief in te zetten.
  • Van de kant van de basisscholen is verdere professionalisering en inkadering nodig om inzicht te verkrijgen in het palet van mogelijkheden om vandaar uit de juiste vragen te stellen. Het hoger onderwijs (lectoraat) merkt op dat kennisontwikkeling en –uitwisseling cruciaal isen de nodige aandacht behoeft, omdat voor deze werkwijze geen standaardoplossingen voorhanden zijn.
  • De uitkomsten van de bijeenkomst zullen in een volgende versie van de didactische omlijsting van de droombeekwandeling worden omgezet en mogelijk prototypisch zijn voor de uitvoering van het onderhavige project.

 

[Home VKB] [V   K   B] [Projecten] [CEV] [Cultuurwijsheid] [Curriculumanalyse] [Good practices'] [Tools] [Conferenties]