LES 2
Titel van de les :
Kijk dit ben ik !
groep 7 / 8
Logo's de functie, de opbouw.
Kerndoel
Tekenen op basis van functionele eisen. Zowel reflectief als productief
Korte inhoud
In deze les die een verdieping is van de eerste les Graffiti, gaan de leerlingen een logo maken, dat deze bij hen past. Uit tijdschriften worden minstens
5 plaatjes, geen logo’s, geknipt die iets met de leerling te maken heeft. Deze worden opgeplakt en van onderschrift voorzien nl. zijn ze materieel of
ideëel. Eén van deze plaatjes wordt gekozen om een eigen logo van te maken.
Doel
De leerlingen kunnen met gekleurde stukken papier en geometrische of grillige vormen een “realistisch beeld” vervormen tot een gestileerd beeld.
Er ontstaat zo een logo dat een beeld van de leerling zelf geeft.
Benodigdheden
Bijlage ? logo's van Hellig Hart les 6.1 op A3 formaat
Tijdschriften
Viltstift alle kleuren
Gekleurd papier alle kleuren
Scharen, plaksel
videofragment 11, logo's
Ruimte
Klaslokaal
Tijd
Klaarzetten materialen 10 minuten
lestijd 45 minuten
opruimen 10 minuten
Voorbereiding
LESPLANNING
Inleiding
Vormgeven aan karakterkenmerken
Hang een drietal werkstukken op uit les 1, graffiti, die grote uiterlijke verschillen vertonen. Laat de leerlingen individueel opschrijven welk imago,
uitstraling ze in de afzonderlijke werkstukken zien. Laat ze benoemen hoe de vormgeving hierbij werkt, in de termen uit les 1; als agressief, lief, slap,
grappig, robuust, sierlijk enzovoort.
Ongeveer 5 minuten wordt op een oefenvelletje met potlood een aantal letters gemaakt, om uit te proberen welk lettertype het beste bij de leerling zelf
past. Wijs er steeds op dat ze de beeldaspecten als vorm en kleur en de techniek, viltstiftvlakken en -lijnen op elkaar afstemmen. Daarna
becommentariëren de leerlingen per 2-tal wat ze hebben beschreven t.a.v. de werkstukken.
Laat nu per werkstuk aangeven of de beschrijvingen van de leerlingen overeen komen of juist van elkaar afwijken. Laat een aantal leerlingen de bevindingen
klassikaal vertellen.
Ga uitdrukkelijk in op de vervorming van de letter in relatie tot het karakter van de leerling (grillig / geometrisch) en op het kleurgebruik,
signaalkleuren of stemmingskleuren.
Hoe zit dat met logo's
Hang naast de graffitiwerkstukken de10 logo's uit het Hellig Hart project. Eventueel kan gekeken worden naar de videofragment 1
1 met logo's.
De leerlingen hebben al eens beschreven bij welke organisatie of verenigingen de logo's horen. Eventueel kort
herhalen. Op het werkblad wordt beschreven wat de leerlingen precies waarnemen.
· Wat is er afgebeeld?
(een aantal telefoonhorens, een man met helm en baard, een pandabeer, een olifant, een kop van een striphondje,
een blad -vogel- vis, twee letters db, een boksende vos, een deel van lichaam en een brandende kaars met prikkeldraad)
· Welke uitstraling wil het bedrijf laten zien?
(communicatie onderling, heldhaftig, lief, speels, olijk, symbiose, strak, actie, betrokken, tegenstellend)
· Op welke wijze is dit aan de vormgeving te zien?
(driehoekscompositie, 11 lijnen maken 1 geheel, realistisch plaatje, felle kleuren stripachtig, uitvergroot dichtbij,
driehoekscompositie, strakke letters simpel zwaar, scheef, uitvergroting betrokkenheid, helder symbolisch)
· Welke technieken zijn gebruikt?
(simpele eenvoudige technieken, bij allemaal)
· Geef per plaatje aan hoe het originele plaatje eruit moet zien.
· Geef zelf 1 voorbeeld ; laat enkele echte telefoons zien, bv gsm, draagbare en een ouderwets soort.
· Waarom zouden ze gekozen hebben voor de ouderwetse soort?
(ouderwets was toen misschien modern, ronde vormen waren minder afstandelijk, want ronde vormen oogt beter in relatie met elkaar)
· Zoek in tijdschriften naar de originele foto's en plak deze erbij.
· Geef nu aan waarom welke vereniging welk plaatje heeft gebruikt, wat willen ze uitstralen en hoe hebben ze
dat gedaan?
Enkele leerlingen vertellen tenslotte, waarom de betreffende verenigingen deze logo's gebruiken.
Instructie
De manier waarop de logo's gemaakt zijn zegt veel over het karakter van de vereniging. Vergelijk dit met de
graffitiwerkstukken. Zowel met letters als met plaatjes is het mogelijk om een bepaald imago, zeggingskracht, uit te
beelden. Hiervoor wordt door de verenigingen gekeken naar de volgende vragen: wie zijn we en wat willen en hoe willen we dat er naar ons gekeken wordt?
Logo's komen meestal ergens vandaan. Vaak wordt een realistisch plaatje vervormd tot een eenvoudig, abstractere vorm.
Zie ook Picasso of andere kubistische kunstenaars.
Vervormen hoe doe je dat?
Uitleg van de techniek
Deel eerst de oefening met de stippellijntjes uit. Zie bijlage?
De leerlingen volgen de stippellijntjes en er komt iets uit?
Deze werkwijze doen we nu andersom. Deel een werkblad met een foto uit. De leerlingen moeten nu de omtrek van de
foto opnieuw tekenen met alleen stippellijntjes. Er is sprake van vervormen, stileren.
Laat de leerlingen nu de foto overtrekken met potlood, vul nu een aantal vlakken , geometrisch of grillig eerst met
potlood op. Probeer met zo min mogelijk vlakken toch nog te zien wat de voorstelling is. Als dit goed is gebeurd, worden de potloodvlakken met viltstift gevuld.
Deel het gekleurde papier uit. De viltstiftvlakken worden nu voorzien van stukjes gekleurd of zwart / wit papier. Nog niet
meteen vastplakken. Leg verschillende kleurcombinaties op de vervormde foto. Bedenk welke je het beste vindt en plak het daarna vast.
Een eigen logo, wie ben ik?
Deel een aantal tijdschriften uit.
Laat de leerlingen nu in de tijdschriften zeker 5 plaatjes, geen logo's zoeken waarvan ze vinden dat deze bij ze
passen. Plak deze op een vel papier en schrijf erbij of dit materieel of een ideëel plaatje is. Hiermee komt u weer
terug op de inhoud van de les uit Hellig Hart.
Kern
Opdracht
De leerlingen kiezen het voor hun meest relevante plaatje uit. Ze maken een logo van dit plaatje door het te
vervormen. Middels stukken gekleurd karton wordt het logo uitgewerkt. Laat dit op ongeveer een A-4 formaat doen anders wordt het te priegelig.
Opdracht in deelstappen:
· Kies een plaatje
· Trek deze met potlood over en maak er vlakken van, grillig of strak
· Kies welke kleuren geschikt zijn, signaal, sfeerkleuren.
· Knip vormen die op de vlakken passen
· Probeer enkele variaties van kleuren
· Plak de stukken papier op .
· Zet je naam op de achterkant
· Mooi zou zijn om op een kopieerapparaat of met de scanner de logos te verkleinen. (zwart /wit is minder fraai)
Als ze dan op een A-4tje worden geplakt lijkt het een echt briefhoofd.
Evaluatie /Afsluiting
Alle werkstukken uit les 1 en die van deze les hangen op het bord, kris-kras door elkaar. Onder elk werkstuk staat
een nummer. Ieder leerling voor zich gaat de combinaties zoeken die bij elkaar passen. Telkens een graffitiwerkstuk met een logo die daarbij hoort.
Een aantal opties worden klassikaal besproken.
Daarna worden de juiste combinaties bij elkaar gehangen.
Laat de leerlingen reageren op de uitkomst. Was het wat ze verwacht hadden of was het compleet anders? Hoe kwam
dat? (plaatje onduidelijk qua vormgeving of
anders)
Stel eventueel dezelfde vragen als bij de graffitiles, les 1
Hoeveel hebben er een materieel logo gemaakt en hoeveel een ideëel ? Hierop kun je wat dieper ingaan vanuit de
inhoud van het Hellig Hart project. Daarbij ging het vooral om de invalshoek vrijheid / onvrijheid.
|