googlesketchup
De virtuele school
Stappenplan bij het ontwerpen van de virtuele school
Aan de hand van dit stappenplan ontwerp je een school die in zijn volledige uitwerking voldoet aan de uitgangspunten die je, in het licht van jouw visie op de huidige (postmoderne) samenleving, voor je onderwijs hebt gekozen.
Wanneer je dit ontwerpproces doorloopt, kun je alle details van de school die je bedenkt (of het nu gaat om inrichting, werkvormen, leeractiviteiten, plattegrond, kleur van de muren, excursiebeleid enz.) motiveren vanuit jouw visie.
Waarom is het belangrijk dat je de gemaakte keuzes kunt onderbouwen?
Voor IBM1 “ontwerp je een eigen, virtuele school aan de hand van beeldmateriaal en beschrijf je hoe je tot deze school gekomen bent. Je verantwoordt je keuzes voor bijvoorbeeld de vormgeving van het gebouw, de denominatie, de aankleding van het lokaal ... enz..In de verbeelding/verantwoording van de virtuele school moet jouw positie/houding te zien/lezen zijn ten opzichte van (de besproken karakteristieken van) de postmoderne samenleving.”(zie toetsing BER OPLEIDINGSBEKWAAM FASE (IBM 1)).
Het stappenplan
- Geef aan welke aandachtpunten je belangrijk vindt voor de huidige en toekomstige maatschappij en bepaal aan de hand daarvan de uitgangspunten van de school. Vat tenslotte de belangrijkste aandachtpunten samen onder algemene kenmerken van de school.
- Geef aan welke (leer)activiteiten aansluiten bij de algemene kenmerken van de school die je bij stap 1 hebt vastgesteld.
- Bepaal de werkvormen en de daarbij passende groeperingvormen die de algemene kenmerken van de school ondersteunen.
- Maak een paar globale schetsen van de school: Componeer de zones van de school op 3 verschillende manieren. Kies één schets.
- Beschrijf de ruimtes van de school binnen de verschillende zones.
- Maak een plattegrond van de school.
- Bepaal de culturele context van de school.
- Stel het exterieur van de school vast.
- Bepaal de vormgeving van de omgeving van de school.
- Stel de vormgeving van het interieur van het schoolgebouw vast.
- Bepaal de Inrichting van het schoolgebouw.
1 Uitgangspunten virtuele school
Bepaal de uitgangspunten en de algemene kenmerken van de school
De (toekomstige) maatschappij vraagt:
|
Uitgangspunten school:
|
wereld als context
toepasbare kennis
doelmatigheid
duurzaamheid
|
integreren van de buitenwereld binnen het leerproces (zie Jenaplan)
betekenisvol leren (zie Freinet)
burgerschap (zie Freinet)
|
creativiteit, innovatie en probleemoplossen
zelfstandigheid, verantwoordelijkheid
variëteit aan talenten
|
maatwerk: tegemoetkomen aan de individuele wensen en capaciteiten van de leerlingen (zie Jenaplan)
ontwikkeling zelfstandigheid leerlingen (zie Dalton, Montessori, Jenaplan)
ontwikkeling zelfwerkzaamheid leerlingen (zie Montessori)
probleemgestuurd leren
ontwikkeling creativiteit
ervaringsgericht leren (zie Freinet, EGO)
ontdekkend leren (zie Freinet)
ontwikkeling meervoudige intelligentie
|
integratie en deelname
betrokkenheid
brede ontwikkeling
samenwerken aan gemeen- schappelijke doelen
burgerschap
multiculturele samenleving
|
school als een echte gemeenschap (zie Jenaplan)
zelfdiscipline (zie Montessori)
pluriformiteit
|
|
|
Algemene kenmerken van de school:
|
Hoofdkenmerk
|
|
2 Activiteiten
Welke activiteiten wil je, in het licht van de algemene kenmerken van de school, vooral zien? Schets een dag uit het leven van de leerling. Leg de motieven die ten grondslag liggen aan de keuze van de activiteiten schriftelijk vast.
Leerling onderbouw
|
Leerling middenbouw
|
Leerling bovenbouw
|
|
|
|
3 werkvormen en groeperingvormen
Welke werkvormen/groeperingvormen zijn nodig voor de verschillende activiteiten? (groepsoverstijgend, groep, individueel). Welke werkplekken zijn er nodig? Leg de motieven die ten grondslag liggen aan de keuze van de werkvormen en groeperingvormen schriftelijk vast.
Werkvorm/groeperingsvorm
|
Activiteit
|
Werkplekken
|
Individueel (onafhankelijk) werken
|
handvaardigheid
tekenen,
techniek
oriënteren
begrijpen
toepassen
verwerken
zelfwerkzaam zijn
lezen
|
|
Samenwerken
|
oefenen
rollenspel
muziek maken
discussie
communicatie
project
|
|
Instructie
|
richtlijnen
uitleg krijgen
begeleiding /coaching
geleide discussie
|
|
Presentatie
|
voordracht
opvoering
tentoonstelling
|
|
Ontmoeten
|
socialiseren,
recreëren
ontbijten/lunchen
verlengde schooldag
|
|
Personeel
|
werkplek
werken in het team
ib
directeur
|
|
|
|
|
4 Compositie van zones
Maak drie (globale) schetsen van de school door zones op 3 verschillende manieren te combineren. Vergeet daarbij de directe schoolomgeving (o.a. het schoolplein) niet.
Een zone is een deel van het gebouw met een gemeenschappelijke bestemming. Je kunt denken aan een zone voor leerkrachten, creatieve activiteiten of klaslokalen, een zone met klaslokalen, een zone voor spel enz.)
Kies één schets en werk die in de volgende stappen verder uit. Leg de motieven die ten grondslag liggen aan deze compositie van de zones schriftelijk vast.
5 De indeling van de zones: ruimten
Welke ruimtes zijn er nodig? Welke werkvorm/groeperingsvorm in welke ruimte?
Hoe vaak wordt elke ruimte gebruikt? hoeveel groepen maken van de ruimte gebruik?
Denk ook aan de ruimtewerking van de indeling.
Leg de motieven die ten grondslag liggen aan de indeling van de zones schriftelijk vast.
Specifieke ruimen
|
Multifunctionele ruimten
|
Ruimte bepaald door thema
Weinig variatie in werkvormen mogelijk
Roostering vaak noodzakelijk
Hogere kosten
|
Ruimte onafhankelijk van thema
Diverse werkvormen (tegelijkertijd en na elkaar): flexibel
Roostering niet nodig
Gemiddelde kosten
|
Ruimte en aantal
|
Werkvorm/groeperingsvorm
|
|
|
- Maak een plattegrond van de school
Je kunt denken aan een (computer)tekening of een maquette.
7 Bepaal de culturele context van de school
Welke culturele contacten (culturele centra, kunstenaars enz. ) en excursiedoelen (tentoonstellingen, uitvoeringen, enz.) zijn belangrijk in het licht van je visie op onderwijs?
Leg de motieven die ten grondslag liggen aan de keuze van de culturele context schriftelijk vast.
8 Stel het exterieur van de school vast.
Welke stijl in de bouwkunst past bij de uitgangspunten/kenmerken van de school?
Je kunt daarbij o.a. denken aan: retrostijlen, Internationale Stijl, Organische Stijl.
Door middel van een bepaalde stijl in de bouwkunst kun je de school een uitstraling geven waarmee je jouw visie op onderwijs uitdraagt. Specifieke details, zoals het logo van de school en kunstwerken, kunnen die visie onderstrepen.
Verzamel afbeeldingen of maak een tekening waarmee je het exterieur van de school visualiseert. Leg de motieven die aan de keuze van het exterieur ten grondslag liggen schriftelijk vast.
9 Bepaal de vormgeving van de schoolomgeving
Je kunt daarbij denken aan groenvoorzieningen, hekwerk, speeltoestellen, bergruimtes, fietsenstalling enz.
Verzamel afbeeldingen of maak een tekening waarmee je de directe schoolomgeving visualiseert. Leg de motieven die aan de keuze van de schoolomgeving ten grondslag liggen schriftelijk vast.
10 stel de vormgeving van het interieur van de school vast.
Hierbij kun je denken aan het volgende:
de relatie met het exterieur, bouwmaterialen. Kleuren. Ook de vormgeving van het interieur kies je in het licht van je uitgangspunten.
Verzamel afbeeldingen of maak een tekening waarmee je de directe schoolomgeving visualiseert. Leg de motieven die aan de keuze van het interieur ten grondslag liggen schriftelijk vast.
11 Bepaal de inrichting van het schoolgebouw
Hierbij kun je denken aan het volgende: stoffering (meubels, gordijnen), planten muurdecoratie, beelden. Ook de inrichting van het schoolgebouw kies je in het licht van je uitgangspunten.
Verzamel afbeeldingen of maak tekeningen waarmee je de inrichting visualiseert. Leg de motieven die aan de keuze van het interieur ten grondslag liggen schriftelijk vast.
|