Vakoverstijgende lessen
Een drietal lessen die op zichzelf gegeven kunnen worden, maar ook naar aanleiding van de methode Hellig Hart.
De volgende drie lessen zijn een serie lessen die behoren bij het project Hellig Hart, een multimediale methode voor levensbeschouwing. Deze drie lessen
sluiten qua inhoud en gebruik van middelen nauw aan op de les, Projectlijn E, les 6.1 (zie popup window) uit deze methode.
De drie lessen vertonen een opbouw in het gebruik van beeldgebruik. Van eenduidige beelden als stilstaand (letters, les 1 en logo’s, les 2) naar meer
complexere beelden, bewegende beelden (videoclips, les 3).
De lessen zijn bedoeld om achter elkaar te geven in verband met de opbouw van moeilijkheid. Het is ook mogelijk om met leerlingen die reeds eerder met
deze materie gewerkt hebben alleen les 2 of les 3 te doen.
Korte toelichting
De methode levensbeschouwing “Hellig hart”:
De methode gaat in op de vraag “wat is mijn identiteit en hoe sta ik daarmee in de wereld”. De vraagstellingen komen voort uit een voortdurende afweging
over normen en waarden.
Er wordt gebruik gemaakt van multimediaprodukten. Deze worden als insteek en als didactische middel gebruikt. De vele visuele beelden die worden gebruikt
komen voort uit de populaire beeldcultuur en vormt daarmee een prima aanknopingspunt voor het geven van lessen hoe met populaire beelden om te gaan.
Titels van de lessen
1, Wat ik met letters heb.
2, kijk dit ben ik!
3, Ben ik vrij?
Korte inhoud
Deze lessen sluiten aan op het project HELLIG HART,
projectlijn 1E 6.1. De wereld als een global village. Wat hiermee wordt bedoeld staat reeds beschreven in de inleiding van het project
“populaire beeldcultuur”.
In deze les uit Hellig Hart gaat het om relaties tussen mensen onderling. Zie bijlage.
Populaire beelden uit deze les zijn:
de videoclip van de popgroep “de Kast” en diverse logo’s.
De eerste les gaat over gebruikmaking van logo’s, de vormgeving ervan in relatie tot de uitstraling die kan optreden .
les 1, wat ik met letters heb.
Eenduidige beelden, stilstaand.
In deze les bekijken de leerlingen graffiti op afbeeldingen. Ze bespreken de manier waarop letters door de makers vervormd (gedeformeerd) zijn. Daarna
tekenen ze met viltstift hun eigen naam als graffiti. Door de vormgeving van de letters maken ze anderen duidelijk wie ze zijn of hoe ze over willen
komen.
Les 2, kijk dit ben ik !
Deze les is een verdieping op de eerste les. Er wordt een logo gemaakt waarvan de leerling vindt dat deze bij haar / hem past. Door zelf een foto te
stileren geeft de leerling aan hoe deze zichzelf wil laten overkomen. In les 1a gaat het over letters in deze les worden de beelden minder eenduidig. De
beelden kunnen uit verschillende vormen en betekenissen worden opgebouwd.
les 3, ben ik vrij?
Nadat in les 1a en 1b al ingegaan is op het manipuleren middels platte beelden van de werkelijkheid, wordt in deze les de wereld van de video onder de
loep genomen. Hoe komt het dat videoclips je aandacht voortdurend weten vast te houden?
Hoe krijg ik inzicht in mijn eigen kijkgewoonten?
(zie ook www.waarkijkenzenaar.nl)
Bewegende beelden zijn meer complex dan stilstaande beelden doordat elementen als tijd, geluid en ruimte de fascinatie vergroten.
|